Vaaz/Kelam Çalışması: İman
Açıklaması Üzerine
Presbiteryen Kilisesi,
Reform Seminer Notu
Yazan: Rev. Donald Cobb
Editör: Rev. İlhan Keskinöz
Elçisel
İman Açıklaması…
11. “Göğe çıktı”
(Elçilerin İşleri 2:33-36;
Mattta 28:16-20; Koloseliler 3:1-4)
Mesih’in
göğe çıkmasıyla kurtuluşumuz bizde gerçekleşmeye başlıyor; Mesih’in göğe
çıkması ile Tanrının Egemenliğinin ilerleme çağı resmen başlamış oluyor.
Baba’nın sağına yükselen Mesih’te insanlığımızın yüceltilmesi açıklanmış
oluyor.
Heidelberg İlmihali 46. ‘O (İsa) Göğe çıktı’ demenin anlamı nedir?
Havarilerin gözü önünde yerden göğe yükselen Mesih,1 dirileri
ve ölüleri yargılamak üzere tekrar geleceği güne kadar2 bizim
iyiliğimiz için orada kalacaktır.3
1 Markos 16:19; Luka 24:50-51; Elçilerin İşleri 1:9-11
2 Matta 24:30; Elçilerin İşleri 1:11.
3 Romalılar 8:34; İbraniler 4:14; 7:23-25; 9:24
Heidelberg İlmihali 47.
Fakat vaat ettiği gibi dünyanın sonuna kadar Mesih bizimle değil midir?4
Mesih tamamen insan ve tamamen Tanrı’dır. O insansal doğasında şu anda
yeryüzünde değildir.5 Fakat O’ndaki Tanrısallık, görkem, lütuf ve
Ruh’ta şu anda bizden uzakta (ayrı) değildir.6
4 Matta 28:20
5 Elçilerin İşleri
1:9-11, 3:19-21,
(Matta 26:11; Yuhanna
16:28; 17:11, İbraniler 8:4)
6 Matta 28:18-20; Yuhanna 14:16-19; (Yuhanna 16:13)
Heidelberg İlmihali 48. Eğer O’nun insansal yönü Tanrısal yönünün olduğu yerde değilse öyleyse Mesih’in iki doğası birbirinden ayrı değil mi?
Elbette değil. O’nun Tanrısallığı sınırlı olmayıp ve O şimdi her yerde
olduğundan7 açıktır ki, Mesih’in Tanrısal doğası O’nun yüklenmiş
olduğu insansal sınırlılığın çok ötesindedir fakat aynı zamanda O’nun Tanrısal
kişiliği O’nun insansal doğasına birleşmiş olarak durur (aynı zamanda Tanrısal
kişiliği O’nun insansal doğasındadır).8
7 Yeremya. 23:23-24; Elçilerin İşleri 7:48-49, İşaya 66.1
8 Yuhanna 1:14; 3:13; Koloseliler 2:9
Heidelberg İlmihali 49. Mesih’in göğe yükselişinin bize yararı nedir?
İlk önce, bizim için gökte Babasının önünde yakarır.9
İkinci olarak, bedenimizin cennette oluşu bizim başımız olan Mesih’in
bizi kendi üyeleri olarak, cennetteki yanına alacağının garantisidir.10
Üçüncü olarak, O Ruhunu yeryüzüne ilerisi için teminat olarak gönderir.11
Ruh’un gücüyle bizler hayatlarımız için, yalnızca dünyasal şeyler değil,
Mesih’in olduğu yerde, Tanrı’nın sağında oturduğu,12 yukarıdaki
şeyleri hedef olarak belirleriz.
9 Romalılar 8:34, I.Yuhanna 2:1
10 Yuhanna 14:2, 17:24; Efesliler 2:4-6
11 Yuhanna 14:16, (Elçilerin İşleri 2:33), II.Korintliler 1:21-22; 5:5
12 Koloseliler 3:1-4
A-) MESİH’İN GÖĞE ÇIKMASI VE KURTULUŞUMUZ
Ölümü
ve dirilişiyle Tanrı Oğlu İsa Mesih kurtuluşumuzu tek bir seferde sağladı. Artık fiziksel bedeni ile yapılması gereken
hiç birşey kalmamıştır (Yuhanna
19:30). O’nda kurtuluşumuz tamamen sağlanmıştır, çünkü Tanrı önünde Mesih
doğruluğumuz, kutsallığımız ve tam kurtuluşumuz olmuştur.[1] Ve bu kurtuluş artık elde edildiği için,
Mesih’in katılması gereken daha başka bir şey kalmadığı için, Mesih artık
aramızda fiziksel (insan bedeni ile) olarak aramızda bulunmuyor. Mesih’in artık
Baba’nın yanına çıkması kurtuluşunun tamamen tamamlanmış olduğunu gösteriyor:[2]
İbraniler 1:3 Oğul, Tanrı yüceliğinin
parıltısı, O'nun varlığının öz görünümüdür. Güçlü sözüyle her şeyi devam
ettirir. Günahlardan arınmayı sağladıktan sonra, yücelerde ulu Tanrı'nın
sağında oturdu.
Mesih’in
göğe çıkması, bu kurtuluşun şimdi etkin
olarak insanlara verildiğini de
vurguluyor. Mesih’in nesnel olarak kurtuluşumuzu tamamen sağlamasına rağmen, bu
kurtuluşun yaşamlarımıza somut bir şekilde, yani “öznel” olarak uygulanması gerekmekteydi.
Bu
açıdan Kutsal Ruh’un görevi, Mesih’in bizim için sağladığı kurtuluşu alıp onu
yaşamlarımızda gerçekleştirmekti. Ve böylece Mesih’in göğe çıkması, Kutsal Ruh’un gönderilmesini mümkün kılmıştır:
Yuhanna 16:7 Size gerçeği söylüyorum, benim
gidişim sizin yararınızadır. Gitmezsem, Yardımcı size gelmez.
Mesih,
artık Baba’nın yanına çıkıp her şey O’nun yetkisine verilmiş olduğu için de,
çarmıhta sağladığı kurtuluş insanlarının yüreklerinde ve yaşamlarında kökleşsin
diye Ruh’unu gönderiyor (Elçilerin İşleri 2:33-36).
Bu
bakımından Mesih’in göğe yükselmesi Kilise (İmanlılar Topluluğu) için bir
fakirleşme değil, zenginleşmedir. İsa’nın göğe yükselerek yeryüzünden
ayrılmasından önce Havariler “onlarla
beraber” yaşayan Ruhu “tanıyorlardı”
Ancak İsa’nın göğe çıkması onların ölçülemez bir şekilde yararına olacaktı,
çünkü o andan itibaren Ruh “onların
içinde” olacaktı (Yuhana 14:17). Kutsal Ruh, havarileri [ve Mesih’e
inananları] O’nun tapınağı, yani Kutsal Ruh’un konutu olarak kullanacaktı;
Böylece Mesih’te olan her zenginliği alıp, onu Kiliseye (İmanlı Topluluğundaki
tek tek her bir ferde) verecekti. Ve Kilisenin tanıklığı meyve versin diye
Mesih’in Ruhu inananlar topluluğunu güçlendirecek ve Kilisenin dünyadaki
adımları boyunca ona eşlik edecekti:[3]
Efesliler 4: 8 Bunun için Kutsal
Yazı şöyle der:
"Yükseğe çıktı ve tutsakları peşine taktı,
İnsanlara armağanlar verdi."
9
Şimdi bu "çıktı"
sözcüğü, Mesih önce aşağılara, yeryüzüne indi demek
değil de nedir? 10 İnen de O'dur,
her şeyi doldurmak üzere bütün göklerin çok üstüne çıkan da O'dur. 11 Kendisi
kimini elçi, kimini peygamber, kimini müjdeci, kimini önder ve öğretmen atadı.
12 Öyle ki, kutsallar hizmet görevini yapmak ve Mesih'in bedenini geliştirmek
üzere donatılsın. 13 Sonunda hepimiz imanda ve Tanrı Oğlu'nu tanımada birliğe,
yetkinliğe, Mesih doluluğundaki olgunluk düzeyine erişeceğiz. 14 Böylece artık
insanların kurnazlığıyla, aldatıcı düzenler kurmaktaki becerileriyle, her
öğretinin rüzgarıyla çalkalanıp öteye beriye sürüklenen çocuklar olmayacağız.
15 Tersine, sevgiyle gerçeğe uyarak bedenin başı olan Mesih'e doğru her yönden
büyüyeceğiz. 16 O'nun önderliğinde bütün beden, her eklemin yardımıyla
kenetlenip kaynaşmış olarak her üyesinin düzenli işleyişiyle büyüyüp sevgide gelişiyor.
Görülüyor
ki, yüceltilen Mesih’in Ruhu, Mesih’in ölümünün, dirilişinin ve şimdiki
egemenliğinin yararlarını bize veriyor. Üzerimize bol bol dökülen Kutsal Ruh
bizi Mesih’in benzerliğine dönüştürüyor; Mesih’e ait olan şeyleri bize veriyor
(II.Korintliler 3:17-18). İsa’nın göğe çıkması (ve onun karşılığı olan
Pentikost) böylece Ruh’un Çağını, Kurtuluş Çağını başlatıyor.[4]