KÜTÜPHANE
Hristiyanlığın
Mimarı Pavlus [mudur?]
Rev. İlhan Keskinöz
Türk Dünyası Presbiteryen Kilisesi
Konu: Pavlus Hristiyanlığın mimarı mıdır?
- Bir dini
eğer bir kişi oluşturabilirse bu dinin içinde Tanrı’nın varlığından söz etmek
mümkün müdür?
- Bir kişi
tarafından oluşturulan bir dinde Kutsal Ruh’un tarih boyunca görünür kanıtlarla
işleyişinden söz etmek mümkün müdür?
- Hristiyanlığı
baştan sona sadece bir kişiye atfettiğimizde bu dinin köklerini de geçersiz
saymış olmaz mıyız?
- Hristiyanlığı
köklerini de geçersiz sayarsak yeryüzünde Tanrı’nın içinde olmadığı, başka her
hangi bir dinin varlığından bahsetmenin mantıki ve/veya din bilimsel bir temeli
olur mu?
Bu dört temel soruya pek çok cevap
verilebilir. Ancak sorulara cevap aramadan önce konu başlığımızdan yolan
çıkarsak bir bakış açısı belirlememiz gerekecektir. “Pavlus temeli daha kendisi var olmadan önce atılmış olan Tek Tanrı
inancına nasıl müdahale etsin?” diye sormak bizi Hristiyan inancının temeline geri döndürecektir.
Bu durumda Pavlus’tan önce var olan
Hristiyanlığın temeline inmek durumundayız. Bu şekilde Pavlus’un öğretileri ile
Hristiyanlığın temelindeki öğretilerin zıt olup olmadığını araştırmak gerekir. Elde
edeceğimiz sonuç da gerek buradaki dört soruyu gerekse sorulabilecek diğer
soruları kendiliğinden cevaplayacaktır. Önce Hristiyanlığın gerçekliğini
gösteren öğretilerin Hristiyan inancının temelleri ile olan ilişkisine bakalım:
Tekvin
3:5: Şeytan İsa’ya karşı
Luka
22:53
Tekvin
3:15: Kurtarıcı kadının soyundan olacak
Galatyalılar
4:4 (Luka 2:7, Vahiy 12:5)
Tekvin
3:15: İsa’nın şeytan üzerindeki zaferi
İbraniler
2:14; I.Yuhanna 3:8
Tekvin
13:15: Mesih, İbrahim soyundan çıkacaktır
Galatyalılar
3:15-16, 19
Tekvin
14:18-20: Kahin Melkisedek İsa Mesih’in kahinliğini işaret etmektedir
İbraniler
7
Tekvin
17:19 İshak’ın vaat edilen soyu
Elçilerin
İşleri 3:25 (Matta 1:1, Luka 3:34)
Tekvin
18:18 (22:18/26:4): Uluslar İsa Mesih’te İbrahim’in soyu olarak kutsanacaktır
Elçilerin
İşleri 3:25, Galatyalılar 3:8,16, Luka 3:34, Matta 1:2
Tekvin
49:10, Sayılar 24:17: Yahuda ve Yakup soyu üzerinde bir hükümdar
Matta
1:2-3, Luka 1:32-33
Çıkış
12:1-14:46: Fısıh Kuzusu Mesih
Yuhanna
19:31-36, I.Korintliler 5:7, I.Petrus 1:19
Çıkış
16:4: Göksel ekmek
Yuhanna
6:31-33
Çıkış
24:8: Dökülen kurban kanı
İbraniler
9:11-28
Levililer
16:15-17: Serpilen kurban kanı
Romalılar
3:25, İbraniler 9:1-14, I.Yuhanna 2:2
Sayılar
21:8-9: Çarmıhtan gelen yaşam
Yuhanna
3:14-15
Sayılar
24:17, 19 (Tekvin 28:14): Yakup’un soyundan gelen
Matta
1:2, Luka 3:34, Vahiy 22:16
Tesniye
18:15, 17, 19: Gelecek olan peygamber
Matta
21:11, Yuhanna 1:45; 6:14; 12:49-50, Elçilerin İşleri 3:19-23
Tesniye
21:23 Ağaç üzerine asılan lanetlidir
Galatyalılar
3:13
Tesniye
30:12-14: İsa, Tanrı’nın bize yakın olan Sözü
Romalılar
10:6-8
II.Samuel
7:14 Mesih, Tanrı’nın Oğlu
İbraniler
1:5
II.Samuel
7:16 Davut Oğlu, sonsuz Kral
Luka
1:32-33, Vahiy 19:11-16
Mezmur
2:7 Tanrı’nın Oğlu, Mesih
Matta
3:17, 17:5, Markos 1:11, 9:7, Luka 3:22, 9:35, Elçilerin İşleri 13:33,
İbraniler 1:5
Mezmur
2:9 Güçle uluslara önderlik edecek
Vahiy
2:27
Mezmur
8:2: Tanrı Oğluna çocukların övgüsü
Matta
21.16
Mezmur
8:4-5: Kendini meleklerden aşağı kılan alçakgönüllü, kurtarıcı Mesih
İbraniler
2:6-9
Mezmur
8:6: Her şeyin İsa’ya bağlı olması
I.Korintliler
15:27-28, Efesliler 1:22
Mezmur
16:8-11: Davut Oğlu ölümden dirilecek
Elçilerin
İşleri 2:25-32, 13:35-37, Matta 28:9, Luka 24:36-48
Mezmur
22:1: Tanrı’nın Mesih’ten yüz çevirmesi
Matta
27:46, Markos 15:34
Mezmur
22:6: insanların Mesih’i küçümsemesi
Matta
27:39-44 (Mezmur 109:25, Matta 27:39-40)
Mezmur
22:7-8: Mesih ile alay edilmesi
Matta
27:29, 41-44, Markos 15:18, 29-32, Luka 23:35-39
Mezmur
22:7, 8, 13: Mesih’in etrafını düşmanların sarması
Matta
27:39-44
Mezmur
22:16 (Zekeriya 12:10): Mesih’in elleini ve ayaklarını delecekler
Yuhanna
19:37; 20:25-27
Mezmur
22:17: düşmanların Mesih’e bakmaları
Matta
27:36
Mezmur
22:18: İsa’nın elbisesinin paylaşılması
Matta
27:35, Markos 15:24, Luka 23:34, Yuhanna 19:24
Mezmur
22:22: İsa’nın kiliseye açıklaması
İbraniler
2:13
Mezmur
27:12 (35:11): Yalancı Tanıklar Mesih’i suçlayacak
Matta
26:62-62; 27:12-14
Mezmur 31:5; 22:21: Mesih Ruhunu Tanrı’ya teslim
ediyor
Luka
23:46 (Yuhanna 10:18)
Mezmur
34:20; 22:17 (Çıkış 12:46): İsa’nın kemikleri kırılmayacak
(Sayılar
9:12) Yuhanna 19:31-36
Mezmur
35:11: Mesih hakkındaki yalancı tanıklık
Markos
14:56
Mezmur
35:19 / 69:4: Mesih’ten sebepsiz nefret edilecek
Yuhanna
15:25
Mezmur
38:11: Mesih’in dostları ondan uzakta duracak
Luka
23:49
Mezmur
40:6-8: Mesih Tanrı’nın isteğini yapmak için geldi
Yuhanna
6:48, İbraniler 10:5-9
Mezmur
41:9: Mesih’i arkadaşı ele verecek
Markos
14:10, Yuhanna 13:18, 21
Mezmur
45:6-7: Kralın gelişi
İbraniler
1:8-9
Mezmur
68:18: İsa’nın yükselişi ve armağanlar vermesi
Luka
24:50-51, Elçilerin İşleri 1:9, Efesliler 4:7-11
Mezmur 69:3, 21: Acı çeken Mesih’in susaması
Yuhanna
19:28-29, Matta 27:34, 48
Mezmur
69:4 (109:3-5): Sebepsiz Mesih’ten nefret edilecek
Yuhanna
15:23-25
Mezmur
69:9: Mesih’in Tanrı’nın evi için olan tutkusu
Yuhanna
2:14-22
Mezmur
69:25: Mesih’e karşı olanın yargılanması
Elçilerin
İşleri 1:20
Mezmur
72:10-11: Mesih’in saygı ve övgüyü alması
Matta
2:1-11
Mezmur
78:2: Mesih hikayelerle konuşacak
Matta
13:34-35
Mezmur
102:25-27: Kralın gelişine işaret
İbraniler
1:10-12
Mezmur
109:4 (İşaya 53:12): Mesih düşmanları için dua edecek
Luka
23:34
Mezmur
109:7-8: Yahuda’nın görevi başka birine verilecek
Elçilerin
İşleri 1:18-20
Mezmur
110:1: İsa Tanrı’nın sağına yükselmiştir
Matta
27:64, Elçilerin İşleri 2:34-35, I.Korintliler 15:25, Efesliler 1:20-22,
İbraniler 1:3; 10:12-13
Mezmur
110:1: Davut’un Rab’bi İsa
Matta
22:41-45, Markos 12:35-37, Luka 20:41-44
Mezmur
110:4: İsa’nın kahinliği
İbraniler
5:5-6; 6:20; 7:11-12, 15-17
Mezmur
118:22-23: köşetaşı / red edilen taş (İsa)
Matta
21:42-44, Markos 12:10-12, Luka 20:17-19, Elçilerin İşleri 4:10-11, Romalılar
1:32-33, Efesliler 2:20, I.Petrus 2:6-8
Mezmur
118:26: Rabbin adıyla gelen Mesih
Matta
21:9, Markos 11:9, Luka 19:38, Yuhanna 12:13
İşaya
6:9: İsa’nın Eski Ahitten öğretişi (Müjdeye kapalı kalpler)
Matta
13:14-15, Markos 4:12, Luka 8:10 Yuhanna 12:37-41
İşaya
7:14: Mesih bir bakireden doğacak
Matta
1:18-23, Luka 1:26-35
İşaya
8:14: Sürçme taşı, tökezleme kayası İsa
Romalılar
9:32-33, I.Petrus 2:6-8
İşaya
9:1-2: İsa’nın Celile bölgesine ziyareti
Matta
4:12-16, Markos 1:14-15 Luka 4:14-15
İşaya
9:6-7 (İşaya 11:1-5, II.Samuel 7:13): Davut soyundan sonsuz Kral
Matta
1:6, Luka 1:32-33
İşaya
9:7: Mesih Allah’tır
Yuhanna
1:1, 18
İşaya
9:6-7: Mesih esenliğimizdir
Efesliler
2:14-17
İşaya
11:1-2: Yesse’nin soyundan olanla Kutsal Ruh’un birlikteliği
Matta
3:16, Markos 1:16, Luka 3:21-22
İşaya
11:2 (Mezmur 45:7, İşaya 11:3-4): Mesih’in Bilgelik ve anlayışı
Luka
2:52; 4:18
İşaya
11:10 / II.Samuel 7:12-16: Yesse (Davut) soyundan gelecek olan
Luka
1:32-32
İşaya
11:10: Ulusların İsa’da Kurtuluşu
Romalılar
15:12
İşaya
22:22: İsa Davut’un anahtarını tutuyor
Vahiy
3:7
İşaya
25:8: Ölümü zaferle yenen İsa
I.Korintliler
15:54
İşaya
35:5-6: Mesih’in mucizeleri
Matta
11:4-6, Luka 7-22, Yuhanna 11:47
İşaya
40:3-5: Çölde yükselen ses
Matta
3:3, Markos 1:3, Luka 3:4-6, Yuhanna 1:23
İşaya
42:2-3 / 53:7: Alçakgönüllü, yumuşakhuylu Mesih
Matta
12:18-20; 26:62-63
İşaya
42:1 / 49:1-8: Mesih’in uluslara hizmeti
Matta
12:21
İşaya
42:1-4: Seçilmiş hizmetçi İsa
Matta
15:21
İşaya
45:23: her diz Mesih’in önünde çökecek
Romalılar
14:11, Filipililer 2:10
İşaya
49:6: Uluslara ışık olan Mesih
Elçilerin
İşleri 13:46-47
İşaya
50:6: Mesih’e eziyet ve dövülmesi
Matta
26:67; 27:26-30, Markos 14:65; 15:15, 17, 19, Luka 22:63, Yuhanna 18:22; 19:1,
3
İşaya
50:6: Mesih’ tükürülmesi
Matta
26:67, Markos 14:65
İşaya
52:14: Mesih’in aşağılanması ve Ona vurulması
Matta
27:27-30
İşaya
53:1: İsrail Mesih’e inanmayacak
Yuhanna
12:38, Romalılar 10:16
İşaya
53:3 (Mezmur 2:2): Mesih’in red edilişi
Yuhanna
1:11; 5:43, Luka 4:29; 17:25; 23:18
İşaya
53:1-3: Mesih’in reddedilmesi
Markos
15:29-32
İşaya
53:4-5: İsa’nın iyileştirme hizmeti
Matta
8:16-17, Markos 1:32-34; 15:25, Luka 4:40-41, I.Petrus 2:24
İşaya
53:4-6, 12: Mesih acı çekerek zafer kazanacak
Matta
8:16-17, Romalılar 4:25, I.Korintliler 15:3
İşaya
53:5, 6, 10: İsa’nın günahlara için kurban olması
II.Korintliler
5:21, I.Korintliler 5:7
İşaya
53:7 (Mezmur 38:13-14): Mesih’in sessiz kalması
Matta
26:62-63; 27:13-14
İşaya
53:7: Tanrı kuzusu
Yuhanna
1:29
İşaya
53:7-8: Acı çeken Tanrı kuzusu İsa
Yuhanna
1:29, 36, Elçilerin İşleri 8:30-35, I.Petrus 1:19, Vahiy 5:6, 12
İşaya
53:9: Günahsız olan hizmetkar İsa
İbraniler
4:15, I.Petrus 2:22
İşaya
53:9: Mesih ölümünde zengin adamla birlikte olacak
Matta
27:57-60
İşaya
53:12: İsa günahkarlarla bir sayıldı
Matta
27:38, Markos 15:27-28, Luka 22:37; 23: 33, Yuhanna 19:18
İşaya
53:12: İsa başkaldıran için yalvardı
Luka
23:34
İşaya
55:3-4: Mesih’te yapılan antlaşma
Matta
26:28, Markos 14:24, İbraniler 8:6-13, Luka 22:20, I.Korintliler 11:25,
İşaya
55:3: Davud’un kutsaması
Elçilerin
İşleri 13:32-33
İşaya
59:16 / 53:1: Tanrı’nın kolu olan Mesih
Yuhanna
12:38
İşaya
59:20-21: Sion’dan gelecek Kurtarıcı
Romalılar
11:26-27
İşaya
60:1-3: Bütün uluslar gelip Mesih’e tapınacaklar
Matta
2:11, Romalılar 15:8-12
İşaya
61:1-2: Kutsal Ruh’ta meshedilen Mesih
Matta
3:16, Markos 1:10, Luka 4:18-21
İşaya
61:1-11: Mesih’in hizmeti
Luka
4:16-21
İşaya
65:1: Ulusların Mesih’e iman etmesi
Romalılar
10:20
İşaya
65:2: İsrail Mesih’i red edecek
Romalılar
10:21
Yeremya
23:5 / Mezmur 132:11: Davut soyundan Kral İsa
Luka
1:32-33
Yeremya
23:5-6: Mesih Rab diye çağrılacak
Elçilerin
İşleri 2:36
Yeremya
23:6/33:15-16: Davut soyundan gelen Kurtarıcı
Matta
1:21, Romalılar 1:3, Elçilerin İşleri 2:30
Yeremya
23:6 / 33:16: Mesih doğruluğumuzdur
I.Korintliler
1:30
Yeremya
31:15: Çoukları için ağlayan Rahel
Matta
2:16-18
Yeremya
31:31-34,40 : İsa ve Yeni Antlaşma
Luka
22:20, I.Korintliler 11:25, İbraniler 8:8-12; 10:15-18
Hezekiel
21:26-27 / Hezekiel 37:24-25: Mesih’in doğruluğu / Krallığı
Luka
1:32-33
Hezekiel
34:23-24 / 37:24-25: İyi çoban
Yuhanna
10:11, 14, 16, İbraniler 13:20, I.Petrus 5:4
Hezekiel
37:26: Mesih’te esenlik antlaşması
Luka
22:20, I Korintliler 11:25
Daniel
7:13-14: Gelecek olan insanoğlu
Matta
24:30; 26:64, Markos 13:26; 14:62, Luka 21:27, Vahiy 1:13; 14:14
Daniel
7:27: Mesih’in sonsuz krallığı
Vahiy
11:15
Daniel
9:24-26: Mesih’in gelişi
Efesliler
1:10, Galatyalılar 4:4
Daniel
9:26: Mesih’in bütün bir ulus için ölmesi
Yuhanna
11:50-52
Hoşea
11:1: İsa’nın Mısırdan çıkışı
Matta
2:14-15
Yoel
2:28-32: Tanrı’nın Ruh’u dökülecek
Elçilerin
İşleri 14:21
Amos
9:11-12: Uluslar Mesih’e iman edecek
Elçilerin
İşleri 15:13-18
Yunus
1:17: Mesih’in üç gün mezarda kalması
Matta
12:39-40
Mika
5:2: Mesih Betlehem’de doğacak
Matta
2:1-6, Luka 2:4-7
Mika
5:2: Sonsuz kral Mesih
Luka
1:32-33
Mika
5:4: Gelecek olan çoban
Yuhanna
10:11, 14
Mika
5:5: Mesih esenliğimiz olacak
Efesliler
2:14-17
Zekeriya
9:9: Mesih’in eşek üzerinde gelmesi
Matta
21:1-9, Markos 11:1-10, Luka 19:28-38, Yuhanna 12:12-16
Zekeriya
11:12-13: Otuz gümüş ve Çömlekçi tarlası
Matta
26:15; 27:1-10
Zekeriya
12:10: Çarmıha gerilen Mesih’e bakacaklar
Yuhanna
19:37, Vahiy 1:7
Zekeriya
12:10: Mesih için ağlayanlar
Luka
23:27
Zekeriya
12:10: Mesih’in böğrünü delecekler
Yuhanna
19:34
Zekeriya
13:7: Vurulan çoban ve dağılan sürü
Matta
26:31, 55-56, Markos 14:27, 48-50
Malaki
3:1: Mesih’in önünden giden adam
Matta
11:7-10, Markos 1:2-4, Luka 7:24-27
Malaki
3:1: Mesih tapınağa gelecek: (Yuhanna 2:14-17)
Malaki
3:3: Mesih kendi halkını pak kılacak: (Titus 2:14)
Malaki
4:2: Doğruluğun güneşi olan Mesih kendi halkını iyileştirecek
Matta
12:15, Vahiy 21:4
Malaki
4:5-6: İlya’nın geri dönüşü
Matta 11:14; 17:11-13, Markos
9:11-13, Luka 1:16-17
Buraya kadar olan ayetlerde Eski Ahit
içinde müjdelenmiş olan Mesih İnancının Yeni ahit içinde gerçekleşmesine tanık
oluyoruz. Ancak Eski Ahit ve Yeni Ahit arasındaki bağlantıyı sağlayan
gerçeklikler sadece bu kadar mıdır? HAYIR! Konuya ayet sayısı ile baktığımızda
bile “Hristiyanlık bir kişinin kendi çabası ile üretilmiş
suni bir dindir” tezini geçersiz göstermeye yettiği halde Eski Ahit ve Yeni Ahit arasındaki
bağlantılar öğretinin bütünündeki tutarlılık açısından tek bir
kurtuluş yolunu bildirmesi açısından da birbirleriyle ayrılamaz bir şekilde
uyum içindedir.
Bu durumda şu soruyu sormak
durumundayız: “eğer Pavlus, Mesih İnancını değiştirmek, amacından uzaklaştırarak
geçersiz kılmak ve bu şekilde Hristiyanlığı yok etmek niyetinde biri ise nasıl
hem Eski Ahit Hem de Yeni Ahit her yönüyle bir bütünlük içindedir?”
Bu soruya doğru bir şekilde cevap
vermek için şu soruyu hem sormak hem de kanıtlamak gerekecektir: “Pavlus, Mesih İnancını
değiştirmek, amacından uzaklaştırarak geçersiz kılmak ve bu şekilde
Hristiyanlığı yok etmek için Yeni Ahit’i değiştirmeden önce Yahudilerin elinden
Eski Ahit’i alıp onu bütünüyle değiştirebilir miydi?
Öncelikle şunu iyi fark etmemiz
gerekir ki, Pavlus’un döneminde Yahudilik ve dolayısıyla Eski Ahit dünyanın pek
çok coğrafyasına yazılı ve ezber bir şekilde dağılmış durumdaydı. Bu durumda
dindar Yahudilerin elinden Kutsal Kitabı [para
vererek bile olsa] alıp değiştirmenin imkansızlığını kabul etmemiz
gerekecektir.
Öyleyse Eski Ahit’in değişmezliğinde [değiştirilemezliğinde] Mesih İsa’nın ve Pavlus’un öğretilerinin bütünlüğüne
bakmamız gerekecektir:
Pavlus mektuplarında kendisini İsa Mesih’in kulu
Romalılar 1:1 İsa Mesih'in kulu
Romalılar 1:9-10 Oğlunun müjdesini yaymakta tüm varlığımla kulluk ettiğim Tanrı,
Galatyalılar
1:10 Şimdi ben insanların onayını mı, Tanrı'nın onayını mı arıyorum? Yoksa
insanları mı hoşnut etmeye çalışıyorum? Eğer hâlâ insanları hoşnut etmek isteseydim,
Mesih'in kulu olmazdım.
Filipililer 1:1 Mesih İsa'nın kulları ben Pavlus
“Kul” (köle) sadece Efendisinin [İsa Mesih’in]
emirlerine itaat eder.
“Kul” (köle) bir Efendi tarafından satın
alınmıştır.
“Kul” (köle) sadece Efendisinin sözlerini
iletir.
Bu durumda Pavlus’un bir kul (köle) olarak Efendisinin Öğretilerine
bağlı olup olmadığına bakalım.
Ancak Pavlus’un ve
Mesih İsa’nın mesajında zaman farkı ve buna bağlı olarak bakış açısı farkı
vardır. Pavlus’un döneminde Mesih’in canlı olarak konuşmaları yerini yazılı
anlatımlara bırakmıştır. Artık araya çarmıh, yükseliş ve Pentekost girmiştir.
Düzenli olarak sinagoktaki toplantılara katılan, İsrail’in kasaba ve kent
sokaklarında dolaşıp vaaz eden Mesih, artık bir başkası tarafından hakkında
vaaz edilen kişi olmuştur. Pavlus ve Mesih’in çoğu zaman bulundukları mekan ve
dinleyici kitleleri farklıdır. Bunun neticesinde mesajları özde aynı fakat
sunuş şekli ile farklıdır.
İsa Mesih vaaz
ederken göklerin egemenliğinin yaklaştığını, yakın bir gelecekte bu sözleri
duymuş olan bazılarının bu gerçeğe tanık olacaklarını söylemiştir:
Markos
9:1 İsa, “Size doğrusunu söyleyeyim”
diye devam etti, “burada bulunanlar arasında, Tanrı Egemenliğinin güçlü
biçimde gerçekleştiğini görmeden ölümü tatmayacak olanlar var.”
Pavlus ise
Mesih’in olacağını vaat ettiği şeyin artık olmuş olduğunu vaaz etmektedir:
Romalılar 1:2-4 Tanrı, öz Oğlu Rabbimiz İsa Mesih’le ilgili olan bu
müjdeyi peygamberleri aracılığıyla Kutsal Yazılarda önceden vaat etti.
Bedence Davut’un soyundan doğan Rabbimiz İsa Mesih’in, kendi kutsal ruhu
sayesinde ölümden dirilişiyle Tanrı’nın Oğlu olduğu kudretle ilan edildi.
Bu yüzden de
Pavlus, artık Mesih’i ölümden dirilten güç Mesih’e iman edelerde etkin
olacaktır:
Romalılar 8:9 Ne var ki, Tanrı’nın
Ruhu içinizde yaşıyorsa, siz benliğin değil, Ruh’un denetimindesiniz.
Ama bir kişide Mesih’in Ruhu yoksa, o kişi Mesih’in değildir.
10 Eğer Mesih
içinizde ise, bedeniniz günahtan ötürü ölü olmakla beraber, aklanmış olduğunuz
için ruhunuz diridir.
11 Mesih İsa’yı ölümden dirilten
Tanrı’nın Ruhu içinizde yaşıyorsa, Mesih’i ölümden dirilten Tanrı, içinizde
yaşayan Ruhuyla ölümlü bedenlerinize de yaşam verecektir.
Böylece Pavlus’un
öğretilerinden Mesih’in ölümü ile artık Tanrı’nın sevgisi açıkça gösterilmiş
olduğu sonucu çıkmaktadır:
Romalılar 5:5 Ümit de düş
kırıklığına uğratmaz. Çünkü bize verilmiş olan Kutsal Ruh aracılığıyla Tanrı’nın
sevgisi yüreklerimize dökülmüştür.
6 Evet, biz daha çaresizken Mesih,
belirlenen zamanda tanrısızlar için öldü.
7 Bir kimse doğru insan için güç ölür, ama iyi insan
için belki biri ölmeyi de göze alır.
8 Tanrı bize olan sevgisini şununla
kanıtlıyor: biz daha günahkârken, Mesih bizim için öldü.
Böylece Mesih vaaz
ettiği sıralarda ölümü ve dirilişinden bahsettiği ‘gelecek zaman’ Pavlus
döneminde ‘geçmiş zaman’ olmuştur. Mesih’in hizmeti yeni bir ruhsal
çağın açılışıydı. Onun kurtarış işinin (ölümü, dirilişi, yüceltilmesi)
tamamlanması bu çağı resmen başlattı.[1]
Pavlus’un
öğretilerinin Mesih’in vaazlarına çok yakın olduğunu gözlemleyebiliriz:
Düşmanlar
hakkında
Matta 5.43 “`Komşunu sev, düşmanından nefret et’ denildiğini
duydunuz. 44 Ama ben size diyorum ki, düşmanlarınızı sevin, size
zulmedenler için dua edin. 45 Öyle ki, göklerde olan Babanızın oğulları
olasınız. Çünkü O, güneşini hem kötülerin hem de iyilerin üzerine doğdurur.
Yağmurunu da hem doğruların hem de eğrilerin üzerine yağdırır.
Romalılar 12.14 Size
zulmedenler için iyilik dileyin. İyilik dileyin, lanet etmeyin. 17 Hiç
kimseye kötülüğe karşı kötülük etmeyin. Herkesin gözünde iyi olanı yapmaya
dikkat edin. 18 Mümkünse, elinizden geldiğince bütün insanlarla barış
içinde yaşayın. 19 Sevgili kardeşler, kendi öcünüzü kendiniz almayın;
bunu Tanrı’nın gazabına bırakın. Çünkü şöyle yazılmıştır: “Rab diyor ki, `Öç
benimdir, kötülüğün karşılığını ben vereceğim.” 20 Ama,”Düşmanın
acıkmışsa onu doyur,susamışsa su ver.Bunu yapmakla onu utanca boğarsın.” 21
Kötülüğe yenilme, kötülüğü iyilikle yen (Romalılar 13.10, 15.1, Galatyalılar
5.14).
Disiplin Konusunda
Matta 18:15 “Eğer kardeşin sana karşı günah işlerse, ona git,
suçunu kendisine göster. Her şey yalnız ikinizin arasında kalsın. Kardeşin seni
dinlerse, onu kazanmış olursun. 16 Ama dinlemezse, yanına bir ya da
iki kişi daha al ki, söylenen her şey iki ya da üç tanığın sözüyle doğrulansın.
II.Korintliler 13:1 ... Her
sav, iki ya da üç tanığın tanıklığıyla doğrulanmalıdır.
I.Timoteyus 5:19 İki ya da
üç tanık olmadıkça, bir ihtiyara yöneltilen suçlamayı kabul etme.
Matta
18:17 Eğer
kardeşin onları dinlemek istemezse, durumu inanlılar topluluğuna bildir.
İnanlılar topluluğunu da dinlemek istemezse, onu bir putperest ya da vergi
görevlisi yerine koy.
I.Korintliler 5:9 Mektubumda
size ahlaksızlık yapanlarla arkadaşlık etmemenizi yazdım. 10 Kuşkusuz bu
dünyanın ahlaksızlarını, açgözlülerini, soyguncularını, ya da putperestlerini
demek istemedim. Öyle olsaydı, bu dünyadan ayrılmak zorunda kalırdınız! 11
Ama kardeş olarak tanınan biri ahlaksız, açgözlü, putperest, sövücü,
ayyaş ya da soyguncu ise onunla arkadaşlık etmemenizi, böylesiyle yemek bile
yememenizi şimdi size yazıyorum. 12 İnanlılar topluluğunun dışındakileri
yargılamaya benim ne hakkım var? Sizin de yargılamanız gereken kişiler
imanlılar değil mi? 13 Topluluğun dışında kalanları Tanrı yargılar.
“Kötü adamı aranızdan kovun!”
Tanrı’yı ve insanı
sevmek
Markos 12.29 İsa şöyle karşılık verdi: “En önemlisi şudur:
`Dinle, ey İsrail! Tanrımız olan Rab tek Rab’dir. 30 Tanrın olan Rab’bi
bütün yüreğinle, bütün canınla, bütün aklınla ve bütün gücünle sev.’ 31
İkincisi de şudur: `Komşunu kendin gibi sev.’ Bunlardan daha büyük buyruk
yoktur.”
Romalılar 13. 8
Birbirinizi sevmekten başka hiç kimseye bir şey borçlu olmayın. Çünkü
başkalarını seven, Kutsal Yasa’yı yerine getirmiş olur. 9 “Zina etme,
adam öldürme, hırsızlık yapma, başkasının malına göz dikme” buyrukları ve
bundan başka ne buyruk varsa, şu sözde özetlenir: “Komşunu kendin gibi sev.” 10
Sevgi, komşuya kötülük etmez. Bu nedenle sevgi, Kutsal Yasa’nın yerine getirilmesidir.
Kilisenin birliği
Yuhanna 17:11 Ben artık dünyada değilim, ama onlar dünyadalar. Ben
sana geliyorum. Kutsal Baba, onları bana verdiğin kendi adınla koru ki, bizim
gibi bir olsunlar.
I.Korintliler 1:10 Kardeşler,
Rabbimiz İsa Mesih’in adıyla yalvarıyorum: hepiniz uyum içinde olun, aranızda
bölünmeler olmadan aynı düşüncede ve aynı yargıda birleşin. 11
Kardeşlerim, Klovi’nin ev halkından aranızda çekişmeler olduğunu öğrendim. 12
Şunu demek istiyorum: her biriniz, “Ben Pavlus yanlısıyım”, “Ben Apollos
yanlısıyım”, “Ben Kefas yanlısıyım” ya da “Ben Mesih yanlısıyım” diyormuş. 13
Mesih bölündü mü? Sizin için çarmıha gerilen Pavlus muydu? Pavlus’un adıyla mı
vaftiz edildiniz?
Yiyecek konusu
Markos 7. 14 İsa, halkı yine yanına çağırıp onlara, “Hepiniz beni
dinleyin ve şunu belleyin” dedi. 15-16 “İnsanın dışında olup içine giren
hiçbir şey onu kirletemez. İnsanı kirleten, insanın içinden çıkandır.” 17
İsa kalabalığı bırakıp eve girince, öğrencileri O’na bu benzetmenin anlamını
sordular. 18 O da onlara, “Demek siz de anlamıyorsunuz, öyle mi?” dedi.
“Dışarıdan insanın içine giren hiçbir şeyin onu kirletemeyeceğini bilmiyor
musunuz? 19 Dıştan giren, insanın yüreğine değil, midesine gider, oradan
da ayakyoluna atılır.” İsa bu sözlerle, tüm yiyeceklerin temiz olduğunu
bildirmiş oluyordu. 20 İsa şöyle devam etti: “İnsanı kirleten, insanın
içinden çıkandır. 21-22 Çünkü kötü düşünceler, cinsel ahlaksızlık,
hırsızlık, cinayet, zina, açgözlülük, kötülük, hile, sefahat, kıskançlık,
iftira, kibir ve akılsızlık içten, insanın yüreğinden kaynaklanır. 23 Bu
kötülüklerin hepsi içten kaynaklanır ve insanı kirletir.”
Romalılar 14.14 Rab
İsa’ya ait biri olarak şunu kesinlikle biliyorum ki, hiçbir şey kendiliğinden
murdar değildir. Ama bir şeyi murdar sayan kimse için o şey murdardır.
15 Yediğin bir şey yüzünden kardeşin incinirse, artık sevgi yolunda
yürümüyorsun demektir. Mesih’in, uğruna öldüğü kardeşi yiyeceğinle mahvetme! 16
Size göre iyi olan şey kötülenmesin. 17 Çünkü Tanrı’nın Egemenliği,
yiyecek ve içecek sorunu değil, doğruluk, esenlik ve Kutsal Ruh’ta sevinçtir. 18
Mesih’e bu yolda hizmet eden, Tanrı’yı hoşnut eder ve insanların beğenisini
kazanır.
20 Yiyecek uğruna Tanrı’nın işini bozma!
Her yiyecek temizdir, ama yedikleriyle başkasının sürçmesine yol açan kişi
kötülük yapmış olur. 21 Et yememen, şarap içmemen ya da kardeşinin
sürçmesine yol açacak bir şey yapmaman iyidir.22 Bu konulardaki inancını
Tanrı’nın önünde kendine sakla. Onayladığı şeyden ötürü kendini yargılamayan
kişi ne mutludur! 23 Ama bir yiyecekten kuşkulanan kişi o yiyeceği yerse
yargılanır; çünkü imanla yemiyor. İmanla yapılmayan her şey günahtır.
Devlet ile
ilişkiler
Markos 12.13 Daha sonra İsa’yı söyleyeceği sözlerle tuzağa
düşürmek amacıyla Ferisilerden ve Hirodes yanlılarından bazılarını O’na gönderdiler.
14 Bunlar gelip İsa’ya, “Öğretmenimiz” dediler, “senin dürüst biri
olduğunu, kimseyi kayırmadan, insanlar arasında ayrım yapmadan Tanrı yolunu
dürüstçe öğrettiğini biliyoruz. Sezar’a vergi vermek Kutsal Yasa’ya uygun mu,
değil mi? Verelim mi, vermeyelim mi?” 15 Onların ikiyüzlülüğünü bilen
İsa şöyle dedi: “Beni neden sınıyorsunuz? Bana bir dinar getirin bakayım.” 16
Parayı getirdiler. İsa onlara, “Bu resim, bu yazı kimin?” diye sordu.
“Sezar’ın” dediler. 17 İsa da onlara, “Sezar’ın hakkını Sezar’a, Tanrı’nın
hakkını da Tanrı’ya verin” dedi. İsa’nın sözlerine şaşakaldılar.
Romalılar 13. Rom 13:1
Herkes, altında bulunduğu yönetime bağlı olsun. Çünkü Tanrı’dan olmayan yönetim
yoktur. Var olanlar Tanrı tarafından kurulmuştur. 2 Bu nedenle, yönetime
karşı direnen, Tanrı’nın düzenlediğine karşı gelmiş olur. Karşı gelenler
yargılanır. 3 İyilik yapanlar değil, kötülük yapanlar yöneticilerden
korkmalıdır. Yönetimden korkmamak ister misin? İyi olanı yap, yönetimin
övgüsünü kazanırsın. 4 Çünkü yönetim, senin iyiliğin için Tanrı’nın
hizmetindedir. Ama kötü olanı yaparsan, kork! Yönetim, kılıcı boş yere
taşımıyor; kötülük yapanın üzerine Tanrı’nın gazabını salan öç alıcı olarak
Tanrı’nın hizmetindedir. 5 Bunun için, yalnız Tanrı’nın gazabı nedeniyle
değil, vicdan nedeniyle de yönetime bağlı olmak gerekir. 6 Vergi
ödemenizin nedeni de budur. İşte yöneticiler, Tanrı’nın bu amaç için gayretle
çalışan hizmetkârlarıdır. 7 Vergi hakkı olana vergiyi, gümrük hakkı
olana gümrüğü, korku hakkı olana korkuyu, saygı hakkı olana saygıyı, herkese
hakkını verin.
Bu örnekleri
Pavlus’un Elçi (Havari) yetkisi ile yazdığı mektuplardan aldıktan sonra
Pavlus’un Elçiliğini belki tartışabiliriz:
- Pavlus bir Elçi midir?
- Yoksa Pavlus kendisini Elçi mi diye tanıtan biri midir?
- Eğer Pavlus Elçi değilse nasıl olmuş da onu bütün kiliseler elçi
olarak kabul etmiştir?
Aziz İstefan’nın
öldürülmesini onaylayan Pavlus (Saul) idi (Elçilerin İşleri 8:1). Böyle biri
nasıl elçi olmuştu?
İstefan'ın öldürülmesiyle başlayan kiliseye yönelik baskı döneminde
acaba elçilerin kontrolü dışında yeni bir öğretinin kiliseye girmesi mümkün
müydü?
O döneme
baktığımızda Kudüs'teki topluluğun diğer bölgelere göç ettiğini görüyoruz.
Ancak Elçiler hariçtir
(Elçilerin İşleri 8:1). Pavlus her tarafı dolaşarak Mesih’in
öğretilerini izleyenlere zulmediyor ve onları tutuklattırıyordu (Elçilerin
İşleri 8:3). Pavlus o dönemin Yahudi otoritelerinden de aldığı destek ile Şam’da
bulunan Hristiyanları tutuklayıp Kudüs’e getirme yetkisi ile yola çıktığında
[dirilmiş] İsa Mesih ile karşılaşıyor. Bu karşılaşma sonucu Pavlus’un hayatı
değişiyor ve Mesih’e iman ediyor (Elçilerin İşleri 9).
Pavlus sadece İsa
Mesih’in kendisine göründüğünü iddia eden biri değildir. Pavlus’a görünen Rab
İsa Mesih aynı zamanda bu konu ile bağlantılı olarak Şam’da Hananya adında
birine görünerek Pavlus (Saul) hakkında onu haberdar eder ve böylece Pavlus
vaftiz olarak Mesih’e iman ettiğini açıkça ilan etmiş olur.
Diğer yandan İsa
Mesih, Şam’daki Hananya’ya Pavlus’u Elçi olarak atadığını bildirir. Öyleyse
Pavlus’un kendisini Elçilik talebinde ya da iddiasında bulunmadan önce, Pavlus
daha kendisiyle ilgili olarak gelecekten habersizken İsa Mesih’in kendisi
bizzat İsa Mesih tarafından Elçi olarak atanmıştır:
Elçilerin
İşleri 9:15 Rab ona [Hananya’ya], «Git!»
dedi. «Bu adam [Pavlus], benim adımı
diğer uluslara, krallara ve İsrail oğullarına duyurmak üzere seçilmiş bir
aracımdır [elçimdir].
Bundan sonra
Pavlus bir çok halk tarafından İsa Mesih’in Müjde’sine hizmet eden biri olarak
görülür (Elçilerin İşleri 9:20-22).
Bu olay üzerine
Yahudi yetkililer Pavlus’a karşı tavır alır ve onu öldürme planı içine girerler
(Elçilerin İşleri 9:23).
Ancak Pavlus’un
Elçiliğinin kanıtı sadece bu kadar değildir. Pavlus, Kudüs’ten ayrılmamış olan
İsa Mesih tarafından Kiliseyi bütün dünyaya yaysınlar diye bizzat atanmış olan
elçiler ile tanışır. Barnaba bu tanıştırma işine aracılık eden kişi olur
(Elçilerin İşleri 9:27).
Pavlus’un Kudüs’e
gelmesi ile Yahudiye, Celile ve Samiriye’deki bütün kiliseler onun hakkındaki
olanları duyarlar (Elçilerin İşleri 9:31).
Elçilerin
gözetmenliği altındaki Kudüs kilisesi Pavlus’un bazı Yahudilerce öldürüleceğini
haber alınca onu gizlice Sezariye’ye göndeririler (Elçilerin İşleri 9:29-30).
Acaba Pavlus imanı konusunda yalan söyleyip Kudüs’ten Elçisel
yetkilerle ayrılıp başta Anadolu’ya ve Avrupa’ya kadar yayılmış olan kiliselere
kasıtlı olarak yanlış öğreti vermiş olamaz mıydı?
Şüphesiz ki,
mantık bu konu hakkında da sormayı ve bu konuyu düşünmeyi gerktirmektedir.
Ancak Havariler
döneminin kilise yapısına baktığımızda bunun imkansızlığını görmekteyiz. Neden
mi? O dönemde Elçilerin Kudüs’te bulunmasından dolayı Kudüs kilisesi Mesih İnancına ait öğretilerin merkezi
durumundaydı. Hristiyanlığa ait bir öğreti konusunda söz yetkisi Kudüs’te bulunmaktaydı.
Elçilerin İşleri 15. bölüm bu konuda çok açıktır. Antakya kilisesinde doktrin
olarak bir konu gündeme geldiğinde onlarda hem mektup hem de güvenilir
kişilerle bu konuyu Kudüs kilisesine sormaktaydılar, yani her yeni öğreti
Elçilerin öğretisi ile test edilmekteydi.
O halde
şunu söyleyebiliriz; Pavlus’un gerek Mektuplarındaki öğretisinin gerekse pek
çok yerde verdiği vaazlardan Kudüs Kilisesinin dolayısyla elçilerin haberi
olmadığını düşünemeyiz. Elçi Petrus, kiliselere hitaben
yazdığı mektubunda Pavlus’un öğretileri destekler ve Pavlus’un Elçisel
yetkisini tanıdığından onun öğretilerinin kabul edilmesini teşvik eder:
II.Petrus 3:14 Bunun için sevgili kardeşlerim,
mademki bunları bekliyorsunuz, Tanrı'nın önünde lekesiz, kusursuz ve barış
içinde bulunmaya gayret edin.
15
Sevgili kardeşimiz Pavlus'un da kendisine verilmiş olan bilgelikle size yazdığı
gibi, Rabbimizin sabrını kurtuluş fırsatı sayın.
16
Pavlus, bütün mektuplarında bu konulardan böyle söz eder. Mektuplarında güç
anlaşılan bazı yerler var ki, bilgisiz ve kararsız kişiler, diğer kutsal
yazıları olduğu gibi, bunları da çarpıtarak kendi yıkımlarını hazırlıyorlar.
Diğer yandan
Elçilerin doğru öğretiş ile sahte öğretişi ayırt etme yeteneklerini test ederek
Pavlus’un öğretilerinin Mesih’ten mi yoksa başka bir kişiden mi kaynaklandığı
sonucunu bulabiliriz:
Henüz Pavlus ortada yokken, İsa Mesih’in bizzat kendisi kilisesini
Petrus’un iman ikrarında açıkladığı gerçek üzerine kuracağını söylemiştir:
Matta 16:15 İsa onlara, «Ya siz»
dedi, «ben kimim dersiniz?»
16 Simun Petrus, «Sen, yaşayan Tanrı'nın Oğlu
Mesih'sin» cevabını verdi.
17 İsa ona, «Ne mutlu sana, Yunus oğlu Simun!» dedi.
«Bu sırrı sana açan insan değil, göklerdeki Babamdır.
18 Ben de sana şunu söyleyeyim, sen Petrus'sun ve ben
topluluğumu bu kayanın üzerine kuracağım. Ölüler diyarının kapıları ona karşı
direnemeyecek.
19 Göklerin Egemenliğinin anahtarlarını sana
vereceğim. Yeryüzünde bağlayacağın her şey göklerde de bağlanmış olacak;
yeryüzünde çözeceğin her şey göklerde de çözülmüş olacak.»
Bundan dolayı da
İsa Mesih dirilişinden sonra bu yüce görev için onları yetkilendirmiştir:
Matta 28:17 İsa'yı gördükleri zaman O'na
tapındılar. Ama bazıları kuşku içindeydi.
18
İsa yanlarına gelip kendilerine şunları söyledi: «Gökte ve yeryüzünde
bütün yetki bana verildi.
19
Bu nedenle gidin, bütün ulusları öğrencilerim olarak yetiştirin. Onları Baba,
Oğul ve Kutsal Ruh'un adıyla vaftiz edin.
20
Size buyurduğum her şeye uymayı onlara öğretin. İşte ben, dünyanın sonuna dek her an sizinle birlikteyim.»
İsa Mesih belirli
bir görev için elçileri seçip onlara yetki ve güç verdi, kendi kilisesi için
elçileri kendisine ayırdı, elçiler bu aldıkları çağrı ve yetki için İsa Mesih
tarafından gerekli olan donanımlara sahip olarak kiliseyi başlattılar.
Elçiler
Pavlus’un öğretisini ve mektuplarını da aynı donanıma sahip olarak kabul
ettiler ve onayladılar. Öyleyse Pavlus’un yetkisini tartışmak, elçilerin
güvenilirliğini tartışmak anlamına gelmektedir.
Eğer Elçilerin
yetkisini tartışmaya açarsak gerçekte konu Elçilerden çok İsa Mesih’in elçileri
yetkilendirmesindeki kararının tutarlılığını tartışmak anlamına gelecektir. İsa
Mesih eğer kiliseyi kurabilsinler diye elçilere yetki vermiş ise bu konuda
sapma olmasını düşünemeyiz. Çünkü Mesih sadece görev vermedi aynı zamanda bu
görevi yerine getirebilecek donanımı da onlara sağladı:
Elçilerin İşleri 1:3 İsa, ölüm acısını çektikten
sonra birçok inandırıcı kanıtlarla elçilere dirilmiş olduğunu gösterdi. Kırk
gün süreyle onlara görünerek Tanrı'nın Egemenliğine dair konuştu.
4
Kendileriyle birlikteyken onlara şu buyruğu vermişti: «Kudüs'ten ayrılmayın,
Baba'nın vermiş olduğu ve benden duyduğunuz sözün gerçekleşmesini bekleyin.
5
Şöyle ki, Yahya suyla vaftiz etti, ama sizler birkaç güne kadar Kutsal Ruh'la
vaftiz edileceksiniz.»
8
«Ama Kutsal Ruh üzerinize inince güç alacaksınız. Kudüs'te, tüm Yahudiye ve
Samiriye'de ve dünyanın dört bir bucağında benim tanıklarım olacaksınız.»
- İsa Mesih “kilisemi kuracağım” demişse bu
tartışmasız doğrudur; çünkü O dediğini yapar.
- Öyleyse
Pavlus’un yetkisinden şüphe etmek, İsa Mesih’in “kilisemi kuracağım” diye verdiği sözden şüphe etmek anlamına
gelir.
- Bu durumda
tarihsel olarak kilisenin elçisel öğretiden ayrılmadan devam etmiş olan
çizgisine baktığımızda İsa Mesih’in vaat ettiği gibi kiliseyi Müjde’de yazılan
öğreti üzerinde bina ettiğini görmekteyiz. Kilise Mesih’in öğretisinde,
Müjde’de yazılmış olduğu gibi vardır ve devam etmektedir. Çünkü Mesih’in
sözleri doğrudur ve gerçektir.
SONUÇ
- Kutsal Kitap her
şeyden önce Tanrının tanıklığına dayalı olup Tanrı’nın koruması altındadır.
- Böylece iman ve
itaat konusunda Hristiyanların Kutsal Kitap’a ve Kutsal Kitap’ın otoritesine
yönelik bir kuşkuları yoktur.
- Westminster
İnanç Açıklamasının dediği gibi (I/5):
Kilisenin
tanıklığı bizleri Kutsal Yazıya daha fazla saygı ile değer vermeye yönlendirir.
Kutsal Yazının içeriğindeki göksellik, öğretisindeki yeterlilik, anlatımındaki
yücelik, kısımlarının uyumluluğu, tümünün amacındaki tutarlılık (tümüyle
Tanrı’yı yüceltmek), insanın tek kurtuluş yolunu açıklama biçimi ve diğer eşsiz
mükemmellikleri bunun Tanrı Sözü olduğunu fazlasıyla kanıtlar: Bununla beraber
hatasız gerçekliği ve ilahi yetkisinden tümüyle emin olmamızın nedeni, Kutsal
Ruh’un Söz aracılığıyla ve Onunla birlikte yüreklerimizde içsel olarak tanıklık
etmesidir.
[1] Mesih’in dönemi iblisin etkisiz hale getirilmesi dönemidir:
İbraniler 2:14 Bu çocuklar etten ve kandan oldukları için İsa,
ölüm gücüne sahip olanı, yani İblis’i, ölüm aracılığıyla etkisiz hale getirmek
üzere onlarla aynı insan yapısını aldı.
Pavlus’un dönemi ise
ölümün ortadan kaldırılacağı son çağdan (diriliş çağı) önceki dönemdir:
I.Korintliler 15:25 Çünkü Tanrı bütün düşmanlarını O’nun ayakları
altına serinceye dek O’nun egemenlik sürmesi gerekir.
26 Ortadan kaldırılacak son düşman ölümdür.
27 “Tanrı her şeyi Mesih’in ayakları altına sererek O’na bağımlı kıldı.”
Bu “her şey O’na bağımlı kılındı” sözünün, her şeyi Mesih’e bağımlı kılan
Tanrı’yı içermediği açıktır.
28 Her şey Oğul’a bağımlı kılınınca, o zaman Oğul da her şeyi kendisine bağımlı kılan Tanrı’ya bağımlı olacaktır. Öyle ki, Tanrı her şeyde her şey olsun.