Vaaz/Kelam Çalışması: İman
Açıklaması Üzerine
Presbiteryen Kilisesi,
Reform Seminer Notu
Yazan: Rev. Donald Cobb
Editör: Rev. İlhan Keskinöz
Elçisel
İman Açıklaması…
4. “Her şeye gücü yeten Baba”
(İşaya 40:12–25, Mezmur
103:1–18)
İman
Açıklaması bize Tanrı’nın sınırsız büyüklüğünü ve aynı zamanda, antlaşması ve
Oğlu İsa Mesih aracılığıyla bize gelen Tanrı’nın yakınlığını hatırlatıyor.
Heidelberg İlmihali 26 (3. Konuya bakınız)
Heidelberg İlmihali 1.
Yaşamda ve ölümde tek teselliniz nedir? … Göklerdeki Babamın isteği olmadan başımdan bir
tel saç bile eksilmez.7 Her şey benim kurtuluşum için çalışır.
8
7 Matta 10.29-31, Luka 21.16-18
8 Romalılar 8.28
Heidelberg İlmihali 120. Mesih niçin Tanrı’yı “Babamız” olarak çağırmamızı emretti?
Duamızın başlangıcında Mesih, kendisi aracılığı ile bizlere Baba olan
Tanrı’yı, içimizi çocuk gibi korkuyla ve güvenle tutuşturarak temel almamızı
ister.
Babalarımız bu yaşam için gerekli şeylerde bizleri reddetmediği gibi,
bizlere Baba olan Tanrımız imanla istediğimiz şeyleri bizlere vermeyi daha az
reddedecektir.1
1 Matta 7:9-11, Luka 11:11-13.
Heidelberg İlmihali 121. “Göklerdeki” kelimesi neden vardır?
Bu ifadede Tanrı’nın göksel görkemini dünyasal bir şey olarak
düşünmememiz2 ve bedenimiz ve canımız için her şeyi O’nun Tanrısal
gücünden beklememiz için vardır.3
2 Yeremya. 23:23-24, Elçilerin İşleri 17:24-25
3 Matta 6:25-34, Romalılar 8:31-32
Westminster Uzun İlmihal
S. 189. Rab’bin duasına giriş bizlere ne öğretir? Rab’bin Duasına giriş (Göklerdeki
Babamız, sözlerindedir) bize öğretir ki, dua ettiğimizde Tanrı’ya, O’nun
Babalık iyiliğinden ve bizimle ilgileneceğinden emin olarak saygıyla, bütün
diğer çocuklar gibi isteklilikle göksel duygularla, O’nun egemen gücünü,
görkemini ve lütufkar alçakgönüllülüğünü bilerek yaklaşmalı, başkaları ile ve
başkaları için dua etmeliyiz.
A-) TANRI’NIN SINIRSIZ BÜYÜKLÜĞÜ:
Mezmur 145: 3 RAB büyüktür, yalnız O övgüye yaraşıktır,
Akıl ermez büyüklüğüne.
Kutsal
Yazıların Tanrı’sı sonsuzdur; gücünün ve zekasının sınırları yoktur (İşaya
40:13-14, 28):
İşaya 40: 12 Kim denizleri avucuyla,
Gökleri karışıyla ölçebildi?
Yerin toprağını ölçeğe sığdıran,
Dağları kantarla,
Tepeleri teraziyle tartabilen var mı?
Tanrı
avucu ile okyanusları ve denizleri ölçüyor, dağları ve tepeleri tartabiliyor.
İşaya 40: 13 RAB'bin düşüncesine kim akıl
erdirebildi?
O'na öğüt verip öğretebilen var mı?
14 Akıl almak, adalet yolunu öğrenmek için
RAB kime danıştı ki?
O'na bilgi veren, anlayış yolunu bildiren var mı?
15 RAB için uluslar kovada bir damla su,
Terazideki toz zerreciği gibidir.
Adaları ince toz gibi tartar.
16 Adakları yakmaya yetmez Lübnan ormanı,
Yakmalık sunu için az gelir hayvanları.
17 RAB'bin önünde bütün uluslar bir hiç gibidir,
Hiçten bile aşağı, değersiz sayılır.
Tanrı’nın
bilgisi başka bir varlığın bilgisinden son derece üstündür, en büyük uluslar ve
onların zenginliği Tanrı’nın yanında bir hiç gibidir.
İşaya 40: 18 Öyleyse Tanrı'yı kime benzeteceksiniz?
Neyle karşılaştıracaksınız O'nu?
19 Putu döküm işçisi yapar,
Kuyumcu altınla kaplar,
Gümüş zincirler döker.
20 Böyle bir sunuya gücü yetmeyen yoksul kişi
Çürümez bir ağaç parçası seçer.
Yerinden kımıldamaz bir put yapsın diye
Usta bir işçi arar.
21 Bilmiyor musunuz, duymadınız mı?
Başlangıçtan beri size bildirilmedi mi?
Dünyanın temelleri atılalı beri anlamadınız mı?
22 Gökkubbenin üstünde oturan RAB'dir,
Yeryüzünde yaşayanlarsa çekirge gibidir.
Gökleri perde gibi geren,
Oturmak için çadır gibi kuran O'dur.
Kutsal
Kitap’ın Tanrı’sı yaşayan Tanrı’dır. O putlara veya bilinmeyen bir Tanrı’ya
benzetilemez ya da onlarla kıyaslanamaz. Rab’bin yüceliği karşısında
yeryüzündeki canlılar bir hiç gibidir.
İşaya 40: 23 O'dur önderleri bir hiç eden,
Dünyanın egemenlerini sıfıra indirgeyen.
24 O önderler ki, yeni dikilmiş, yeni ekilmiş ağaç
gibi,
Gövdeleri yere yeni kök salmışken
RAB'bin soluğu onları kurutuverir,
Kasırga saman gibi savurur.
O,
bu dünyanın egemen reislerinin ve krallarının hayatını, başarısını isterse bir
anda bitirebilir. Ve hiçbir karşı düşünce O’nun önünde duramaz ona karşı etkin
olamaz.[1]
İşaya 40: 25 Beni kime benzeteceksiniz ki,
Eşitim olsun?" diyor Kutsal Olan.
Hiçbir
varlık O’nun gibi değil, kimse ona uzaktan bile benzemez. [2]
Kutsal
Yazılar yaratılışa hükmeden, onu istediği gibi idare eden, her şeye gücü yeten
Tanrı’yı gösteriyor. Kutsal Yazıların Tanrısı, her şeyi dolduruyor, her yerde
var olan, her şeyi bilen ve her şeyden üstün olan bir Tanrı’dır.[3]
Sık
sık insanlar hayal gücünün sınırlarını Tanrı’nın üzerine koyarlar ve O’nu
pratikte her şeye gücü yeten Tanrı olarak değil de “üstün insan” (yani bizden daha güçlü ama sonuçta insanların
direnmeleri tarafından engellenen biri) olarak görmeye başlarlar. Ama
yaratılmış olan varlıklar Kutsal Yazıların Tanrı’sından üstün olamazlar. Çünkü
O “her dilediğimiz ya da düşündüğümüzden çok daha fazlasını yapabilecek
güçtedir!” (Efesliler 3:20, Daniel 4:35)