Vaaz/Kelam Çalışması: İman
Açıklaması Üzerine
Presbiteryen Kilisesi,
Reform Seminer Notu
Yazan: Rev. Donald Cobb
Editör: Rev. İlhan Keskinöz
Elçisel
İman Açıklaması…
5. “Ve O’nun biricik Oğlu Rabbimiz”
(Yuhanna 1:1–5, 18,
Romalılar 14:7–9; Efesliler 5: 25–33)
İsa
Mesih, Tanrı’nın sonsuz Oğludur; bu nedenle RAB’bimizdir.
Yargı
ve cezalandırma yetkisi olmakla birlikte bizleri tamamıyla yönetir ve
tüm
ihtiyaçlarımızı karşılar.
Heidelberg İlmihali 29.
Niçin Tanrı Oğlu’na ‘Kurtarıcı’ demek olan Yesu (İsa) denir?
Çünkü
O bütün günahlarımızdan bizi kurtarır,1 kurtuluş başka hiçbir
kimsede bulunamaz2 ve kurtuluşu başka yerde aramak boşunadır.
1
Matta 1:21; İbraniler 7:25.
2
İşaya 43:11; Yuhanna 15:4-5; Elçilerin İşleri 4:11-12; I.Timoteyus 2:5.
Heidelberg İlmihali 33. Bizler Tanrı’nın çocuklarıyken neden İsa ‘Biricik Oğul’ olarak adlandırılır?
Çünkü
sadece Mesih sonsuzdur ve doğal olarak Tanrı’nın Oğludur.1 Ancak
bizler Tanrı tarafından Mesih aracılığı ile lütuf sayesinde evlatlar edinildik.2
1
Yuhanna 1:1-3, 14, 18; 3:16; İbraniler 1, (Romalılar 8:32, I.Yuhanna 4:9)
2
Yuhanna 1:12, Romalılar 8:14-17, (Galatyalılar 4:6), Efesliler 1:5-6
Heidelberg İlmihali 34. Neden İsa’yı ‘Rabbimiz’ olarak çağırıyoruz?
Çünkü
altın ya da gümüşle değil, fakat O’nun değerli kanıyla bizi şeytanın zulmünden
ve günahtan3 özgür kıldı.4 Beden ve can olarak kendisinin
olmak üzere bizi satın aldı.5
3
I.Petrus 1:18, 19
4
I.Korintliler 6:20; I.Timoteyus 2:5, 6
5
Koloseliler 1:13, 14; İbraniler 2:14, 15.
A-) TANRI’NIN EBEDİ OĞLU
Kutsal
Kitap’ın tanıklığı şunu öğretiyor: İsa Mesih sadece bir insan değil, ayrıca
Tanrı’nın Oğlu, yani Tanrı’dır. Sonsuzlukta Baba ve Kutsal Ruh’la birlikte
yaşar ve Onların sahip olduğu yüceliği paylaşır, Onlarla aynı yücelik, övgü ve
tapınmayı almaya layıktır (Yuhanna 1:1; 16:28; 17:5). İsa Mesih’in Baba Tanrı
ile olan ilişkisi O doğduğu veya vatfiz olduğu zaman başlamadı fakat
sonsuzlukta vardı. Bu yüzden İbraniler Mektubu İsa Mesih’i “Tanrı’nın
yüceliğinin parıltısı ve varlığının öz görünümü” olarak beyan eder (1:3).
Filipililer Mektubu Mesih’in vücut bulup aramıza gelmesinden önce bile
“Tanrı’ya özdeş olduğunu beyan eder:
Filipililer 2:6 Mesih, Tanrı özüne
sahip olduğu halde, Tanrı'ya eşitliği sımsıkı sarılacak bir hak saymadı.[1]
İsa
Mesih’te “Tanrılığın bütün doluluğu bedence ... bulunuyor” (Koloseliler 2:9).
Bu nedenle Kuriyos unvanı (yani Rab –
Tanrı’nın Eski Ahit’de kendine verdiği ad) Yeni Ahit’te İsa Mesih’e
verilmektedir: “Rab’bimiz İsa Mesih” (Filipililer 2:10-11; İşaya
45:22-23). Kutsal Kitap Mesih’e verilen “Rab” unvanını daha derin bir
anlam ile ilişkilendirerek İsa Mesih’e “Tanrı” unvanı veriyor:[2]
Romalılar 9: 5 Büyük atalar
onların atalarıdır. Mesih de bedence onlardandır. O her şeyin
üzerinde hüküm süren, sonsuza dek övülecek Tanrı'dır! Amin.
Bu
nedenle ilk Kilise, pek Mesih karşıtı öğretişin saldırısına rağmen imanını şu
sözlerle ifade ederek Kutsal Kitap’ın öğretisini güvenilir bir şekilde
özetlemiştir:
Bütün çağlardan önce Baba’da olan
Allah’tan Allah,
Işıktan Işık,
Gerçek Allah’tan gerçek Allah,
kendiliğinden var olan, yaratılmamış,
Baba ile aynı özden olan,
Allah’ın Oğlu tek Rab İsa Mesih’e inanıyoruz.[3]
Burada
ilan edilen gerçekler sadece bir doktrin olarak görülmemelidir. Aksine bu
doktrinler imanımız ve günlük Hristiyan yaşamımızın her adımı için pratik olan
ve hayati önemi olan Kutsal Kitap’a dayalı gerçeklerdir. Mesih’in kişiliğinin
yüceliği –ki bu yücelik sonsuzdur– kurtuluşumuzun ve Tanrı’nın bize olan
sevgisinin büyüklüğünü göstermektedir!
II.Korintliler 8: 9 Rabbimiz İsa Mesih’in lütfunu bilirsiniz. O’nun
yoksulluğuyla siz zengin olasınız diye, zengin olduğu halde sizin uğrunuza
yoksul oldu.
Tamamıyle
Tanrı ve tamamıyle insan olan İsa Mesih, bizim gibi yaşamak ve ebedi
zenginliğinden bize vermek için göklerin yırtılırcasına açılışı ile bize
gelmiştir:
İşaya 64: 1-2 Ya RAB, adını düşmanlarına duyurmak
için
Keşke gökleri yarıp insen!
Dağlar önünde sarsılsa!
Gelişin, ateşin çalıları tutuşturmasına,
Suyu kaynatmasına benzese!
Uluslar senin önünde titrese!
Mesih’in
kimliğini (İşaya 61:1-3) ve bizim için yaptıkları unuttuğumuz zaman Tanrı’yla
olan ilişkimiz de o derecede
fakirleşecektir.
[1] Bu ayet şu şekilde anlaşılmalı: İsa Mesih,
Baba Tanrı’ya eşitliği “doğruluk veya hile ile elde tutması” gereken bir
ayrıcalık olarak saymadı. Aksine, bizim yararımız için, Baba ile paylaştığı
şerefi ve yüceliği seve seve bir yana koydu.
[2] Titus 2:13; İbraniler 1:8; II.Petrus 1:1;
I.Yuhanna 5:20; Vahiy 1:8 ayetini 22:12, 16 ayetleriyle kıyaslayınız. 103.
Mezmur’da RAB (YHWH) hakkında söylenenler İbraniler 1:10 ayetinde Mesih için
söylenmektedir.
[3] İznik İman Açıklaması.