Vaaz/Kelam Çalışması: İman
Açıklaması Üzerine
Presbiteryen Kilisesi,
Reform Seminer Notu
Yazan: Rev. Donald Cobb
Editör: Rev. İlhan Keskinöz
Elçisel
İman Açıklaması…
5. “Ve O’nun biricik Oğlu Rabbimiz”
(Yuhanna 1:1–5, 18,
Romalılar 14:7–9; Efesliler 5: 25–33)
İsa
Mesih, Tanrı’nın sonsuz Oğludur; bu nedenle RAB’bimizdir.
Yargı
ve cezalandırma yetkisi olmakla birlikte bizleri tamamıyla yönetir ve
tüm
ihtiyaçlarımızı karşılar.
Heidelberg İlmihali 29.
Heidelberg İlmihali 33.
Heidelberg İlmihali 34.
C-) GEREKLİ OLAN
HERŞEYİN SAĞLANMASI
İsa
Mesih’in Rabbimiz olduğu ve O’na ait olduğumuzu söylemek, aynı zamanda O’nun,
yani Efendimizin, Kendini bize bakmaya, tüm ihtiyaçlarımızı karşılamaya
adadığını da ilan etmek demektir. Mesih ve halkı arasında olan bağ Kutsal
Kitap’ta karı-koca arasındaki bağa benzetilir:
Efesliler 5: 25 Ey kocalar, Mesih
kiliseyi nasıl sevip onun uğruna kendini feda ettiyse,
siz de karılarınızı öyle sevin.
Mesih
kilisesini kanı ile satın aldığı için onu “besler
ve kayırır” (Efesliler 5:29); onu kendi bedeni gibi sever (Efesliler
5:28-29). Kilisesini kendi bedeni gibi görür (Efesliler 5:31).
Yuhanna 15: 15 Artık size kul
demiyorum. Çünkü kul efendisinin ne yaptığını bilmez. Size dost dedim. Çünkü
Babam'dan bütün işittiklerimi size bildirdim.
Mesih’in
Rabliğinin tamamen eşsiz olması, Mesih’in insan şeklinde vücut bulması ve
çarmıhtaki işi sayesinde kullardan pek çok daha değerli olduğumuzu
söylemesinden bellidir: Mesih ayrıca
dostumuz ve kardeşimiz olduğu için Rabbimize olan bağımız eşsizdir ve
sınırsızca yakındır. Bağımızın böylece yakın olması, güven ve cesaretimizin
tükenmez kaynağıdır: Mesihsiz hiç bir şey
yapamayız (Yuhanna 15:5) ancak O’nun
gücüyle her şeyi yapabilir ve galip gelebiliriz (Filipililer 4:13,
Romalılar 8:37). Bu gerçek, özellikle dua konusunda kendisini gösterir: Babanın
sonsuz Oğlu olan Rab’be bağlı olduğumuz için, Baba bizi seviyor ve dilediğimiz
şeyleri vermekten hoşnut kalıyor.[1]
Bu
haberi devamlı dinlememiz gerek, çünkü her zaman ayartılar bizi kapmaya
çalışıyor: ya, Rab tüm varlığımızın Efendisi değilmiş gibi davranıyoruz ya da
Mesih’in yaşamlarımızın her alanında Rab olarak kendini adamasından gelen
güveni, cesareti ve derin, güçlü sevinci kaybediyoruz!
İlave Okuma
Belçika İnanç Açıklaması; Bölüm 10 –İsa Mesih’in Tanrılığı
Tanrısal doğasından dolayı İsa Mesih’in,
Tanrı’nın tek Oğlu olduğuna inanırız–
sonsuzluktan beri kendiliğinden var
olduğundan,
ne yapılmış ne yaratılmıştır,
yoksa O bir yaratık olurdu.
İsa Mesih, Baba ile aynı öze
ve aynı sonsuzluğa sahiptir;
Baba kişisinin tam suretidir,
“Baba’nın görkeminin
yansımasıdır”
her şeyde Baba’ya benzerdir.
Aşağıdaki tanıklıkların
hep beraber ele alındığında bizlere
öğrettiği gibi
sadece bizim doğamıza büründüğü zaman
değil
sonsuzluğun başından beri
O Tanrı’nın Oğludur.
Musa, “Tanrı dünyayı
yarattı” demiştir;
Yuhanna, “Her şey
Söz’ aracılığıyla var oldu” deiyerek
“Söz’ün” Tanrı olduğunu belirtmiştir.
Elçi, Tanrı, Oğlu aracılığıyla evreni yarattı15
ve
“Tanrı her şeyi İsa Mesih
aracılığıyla yarattı” demiştir.
Bu ayetlerden gördüğümüz gibi
Tanrı, Söz, Oğul ve İsa Mesih denilen kişi,
aracılığı ile her şey yaratılırken zaten [kendisi] vardı.
Bundan dolayı Peygamber Mika, O’nun başlangıcı için şunu
söylemiştir:
“Onun
kökeni öncesizliğe, zamanın başlangıcına dayanır.”
Elçi ise şunu söylemiştir:
“Ne
günlerinin başlangıcı, ne yaşamının sonu vardır.”
Tüm bunlardan dolayı,
İsa Mesih gerçek ebedi Tanrı’dır,
Bizim yalvardığımız,
tapındığımız
ve hizmet ettiğimiz
Her Şeye Gücü Yetendir.
[1] Yuhanna 14:12-14; 15:16; 16:23-24. Bu
parçalardaki “ne dilerseniz” sözü, bir yandan Tanrı’nın isteğine uymalı, diğer
yandan bencil hırsımıza değil O’nun yüceliğinin ardından gitmemize uygun
olmalıdır (I.Yuhanna 5:14-15). Dualarımızda mutlaka böyle olmalı, çünkü dua
ederek Tanrı’yı (yani Rab’bimizi) zorlamaya çalışmıyoruz tersine O’nun
isteklerine tamamen uymaya çalışıyoruz. Böylece Mesih’in Rabbimiz olması her
yönden açıkça görünüyor: Rabbimiz ihtiyaçlarımızı karşılıyor ve aynı zamanda
yaşamlarımızı Kendi yüceliğinin ve egemenliğinin ilerlemesi için kullanıyor.