Vaaz/Kelam Çalışması: İman
Açıklaması Üzerine
Presbiteryen Kilisesi,
Reform Seminer Notu
Yazan: Rev. Donald Cobb
Editör: Rev. İlhan Keskinöz
Elçisel
İman Açıklaması…
8. “Pontiyus Pilatus zamanında acı çekerek”
(İşaya 53:1-5; İbraniler
7:7-9; I.Petrus 2:21-25)
İsa
Mesih’in yaşamı çarmıh için hazırlandığı
acı ve itaat dolu bir yaşam idi; suçsuz olan, bizim yerimize mahkum edildi,
öyle ki O’nun doğruluğu ve itaati bizim hesabımıza sayılsın.
Heidelberg İlmihali 37.
Heidelberg İlmihali 38.
Heidelberg İlmihali 39.
Kutsal
Yazılar, satın alma işini yerine
getirebilsin diye Mesih’in elemler aracılığıyla söz dinlemekte yetkinliğe
eriştiğini vurguluyor:
İbraniler 5: 7 Mesih, yeryüzünde
olduğu günlerde kendisini ölümden kurtaracak güçte olan Tanrı'ya büyük feryat
ve gözyaşlarıyla dua etti, yakardı ve Tanrı korkusu nedeniyle işitildi. 8 Oğul
olduğu halde, çektiği acılarla söz dinlemeyi öğrendi. 9 Yetkin kılınınca,
sözünü dinleyen herkes için sonsuz kurtuluş kaynağı oldu. 10 Çünkü Tanrı
tarafından Melkisedek düzeni uyarınca başkâhin atanmıştı.
Baba,
elemler aracılığıyla kurtuluş öncümüzü yetkin kıldı:
İbraniler 2:10: Birçok oğulu yüceliğe eriştirirken onların kurtuluş öncüsünü acılarla
yetkinliğe erdirmesi, her şeyi kendisi için ve kendi aracılığıyla var eden
Tanrı'ya uygun düşüyordu.
Tanrı
Oğlu’nun acıları, söz dinleme açısından gözetilmezse doğru anlaşılamaz; itaat
ve acı çekme konularının ikisi de mutlaka yan yana düşünülmelidir. Mesih İsa,
Baba’nın isteğini yerine getirmek için bir kul olarak aramıza geldi. Bizim
yapamadığımız bir şekilde tam olarak söz dinleyerek Kutsal Yazılara itaat etti.
Böylece Baba’nın O’na verdiği işi yerine
getirdi.[1] Mesih’in söz dinlemesi, sadece resmi ve
dıştan değildi; aksine, içten ve derinden Mesih’in tüm varlığını içine alan,
kendini çeşitli durumlarda daima yenileyen bir istekti. Böylece öğrencilerini
şaşırtarak şunu diyebildi:
Yuhanna 4:34 Benim yemeğim, beni gönderenin isteğini
yerine getirmek ve O’nun işini tamamlamaktır”
Kutsal
Yazılar, itaat etmenin ilk olarak Tanrı’nın açıklamış olduğu isteğine yani
Kutsal Yasa’ya itaat etmek olduğunu vurgulamaktadır. Mesih, Yasanın esas derin
anlamını açıklamıştır ve ayrıca bunu mükemmel bir şekilde yaşamına
uygulamıştır.[2]
Mesih’in
itaatinin hedefi, çarmıhın acısıydı. Ama O’nun ölümü kabul etmesi gereken
Tanrı’nın bir isteği idi. Fakat Mesih bu isteği kaderci bir şekilde
karşılamadı. Canını kendi isteği ile kendiliğinden verdi (Yuhanna 10:17-18). Ve Mesih, Baba’nın isteğine tüm
ayrıntılarıyla ve yaşamının her durumunda itaat etti. Kendini çarmıhta bizim
yerimize bir kurban olarak sundu. Böylece bizlerin itaatsizliği yerine kendi
itaatini verdi. Yasanın laneti altında olmayan tek Kişi olarak
günahlarımızı taşıdı. Kendi itaati ve
kendi doğruluğunu bize vermek üzere
günahlarımızın cezasını çekti
Galatyalılar 3: 10 Yasa'nın gereklerini yapmış olmaya güvenenlerin
hepsi lanet altındadır. Çünkü şöyle yazılmıştır: "Yasa Kitabı'nda yazılı
olan her şeyi sürekli yerine getirmeyen herkes lanetlidir.
13-14
İbrahim'e sağlanan kutsama Mesih İsa aracılığıyla uluslara sağlansın ve bizler
vaat edilen Ruh'u imanla alalım diye, Mesih bizim için lanetlenerek bizi
Yasa'nın lanetinden kurtardı. Çünkü, "Ağaç üzerine asılan herkes
lanetlidir" diye yazılmıştır.
Onunla
birleşmemiz sayesinde Mesih bize sadece günahların bağışlanmasını değil, ayrıca kendi mükemmel olan itaatini ve
doğruluğu veriyor!
Heidelberg İlhimali satın almamızın bu yönünü
güzel bir şekilde vurguluyor:
60. Tanrı’da nasıl doğru olursunuz?
Yalnızca İsa Mesih’teki gerçek iman aracılığı ile.
Vicdanım Tanrı’nın bütün emirlerine karşı ağır günahlar işlediğim ve
onlardan hiçbirini asla tutmadığıma dair beni suçlamakla birlikte ve halen kötü
olan her şeye meyilli olduğum, yinede bütün bunlara layık olmaksızın ancak
yalnızca lütuf ile Mesih’in benim yerime olan itaatinden dolayı sanki hiç günah
işlememişim ya da günahlı değilmişim gibi, sanki mükemmel bir şekilde itaat
etmişim gibi Tanrı beni kabul eder ve Mesih’in mükemmel bedel ödemesini,
doğruluğunu ve kutsallığını bana bağışlar.
C-) SUÇSUZ OLAN SUÇLUNUN YERİNE MAHKUM EDİLİYOR
İsa
Mesih’in “Pontiyus Pilatus zamanında” mahkum edilmesi için öne sürülen
sebep “küfür” olarak nitelendiriliyordu. Çünkü İsa kendisinin “Tanrı
Oğlu”[3] olduğunu ileri sürüyordu (Yuhanna 19:7). Ancak
bu iddia İsa’yı suçlayanların suçluluğuna
dikkatimiz çekiyor. Çünkü Pilatus hüküm vermeden önce İsa’nın suçsuz
olduğunu üç defa ilan etti.[4] Bu ilanı reddedip, Tanrı Oğlu’nun ölümü için
ısrar ederen dini önderler, Mesih’i suçladıkları küfürden kendilerinin suçlu
olduklarını göstermişlerdir. Burada günahın (bizim günahımızın) sapıklığının güçlü bir ifadesini görüyoruz:
Tanrı, lütfunu açıklamak için Oğul’da kendisi bize gelmiştir. Ve Tanrısız
insanlar O’nu haksız olarak mahkum ettirmiştir. İsa Mesih suçsuzluğuna rağmen ve Tanrı olmasına rağmen değil, suçsuzluğundan ve Tanrı olmasından dolayı Pilatus’a teslim
edilmiştir. Bu nedenle İsa’nın mahkum edilmesi aslında şimdiki dünyanın mahkum
edilmesidir. O’nun yargılanması ve mahkum edilmesi Tanrı’ya karşı direnmek ve
Tanrı Oğlu’nu yok etmeye kalkışmak üzere her şeyi yasalmış gibi göstermeye
çalışmaya utanmayan insanın isyanının derinliğini açığa vuruyor! Bu sebepten
İsa’nın tutuklandığı zaman kahinlere “Ama
bu saat sizindir, karanlığın egemen olduğu saattir” demesi, hiç şaşırtıcı
değildir (Luka 22:53).
Ama
aynı zamanda Mesih’in mahkum edilmesi O’nun ölümünün kanuni ve hukuki olduğunu
gösteriyor. Mesih, beklenilmeyen veya önceden görülmesi mümkün olmayan bir
durumda ölmedi. O’nun ölümünde suçu açıkta ilan edildi.[5]
Romalılar 13:4 Çünkü yönetim, senin iyiliğin
için Tanrı'nın hizmetindedir. Ama kötü olanı yaparsan, kork! Yönetim, kılıcı
boş yere taşımıyor; kötülük yapanın üzerine Tanrı'nın gazabını salan öç alıcı
olarak Tanrı'nın hizmetindedir.
Tanrı’nın “kılıç taşımak” ve “kötülük
yapanın üzerine Tanrı’nın gazabını salmak” (adalet etmek) üzere tayin ettiği kişiler ve Yahudi
önderlerin işbirliği Mesih’i çarmıha çiviletmiştir.
Mesih İsa –Suçsuz Olan, Tanrı’nın Yasasına tam
olarak İtaat Eden– suçlu insanların yerine suçsuz olarak çarmıha gitmiştir:
I.Petrus 2: 21 Nitekim bunun için
çağrıldınız. Mesih, kendi izinden gidesiniz diye uğrunuza acı çekerek size
örnek oldu. 22 «O, günah işlemedi, ağzından hileli bir söz çıkmadı.» 23
Kendisine sövüldüğü zaman sövgüyle karşılık vermedi. Acı çektiğinde kimseyi
tehdit etmedi; davasını, adaletle yargılayan Tanrı'ya bıraktı. 24 Bizler günah
karşısında ölelim ve doğruluk uğruna yaşayalım diye, günahlarımızı çarmıhta
kendi bedeninde yüklendi. O'nun yaralarıyla şifa buldunuz. 25 Yolunu şaşırmış
koyunlar gibiydiniz, şimdiyse canlarınızın Çobanına ve Gözetmenine geri
döndünüz.
Koloseliler 2:13 Siz suçlarınız ve benliğinizin sünnetsizliği yüzünden ölüyken, Tanrı sizi Mesih'le birlikte yaşama kavuşturdu. Bütün suçlarımızı O bağışladı. 14 Kurallarıyla bize karşı ve aleyhimizde olan yazılı antlaşmayı sildi, onu çarmıha mıhlayıp ortadan kaldırdı.[6]
Mesih’in
ölümünün sadece Tanrı’nın insanlara olan sevgisinin gösterisi olduğunu
söylemek, bu olayı tamamen çarmıhı yanlış anlamak demektir. Çarmıh, tarihin en
merkezi noktasıdır. Tanrı’nın bizlerinin günahını ve kendi adaletini, tam
kutsallığını ve sınırsız şefkatini aynı anda gösterdiği noktadır. İsa’nın
mahkûmiyetinde “doğruluk ve barış birbirini öpüyor” (Mezmur 85:11). Mesih günahın
cezasını yüklendiği için iman aracılığıyla ona ait olan bizler, yükü altında
olduğumuz günahın mahkumiyetinin kaldırıldığını biliyoruz. O’nun mükemmel
bağışının ve doğruluğunun bize verildiğini bilerek, gerçek bir sevinç içinde
yaşayabiliriz. Bizi o kadar sevene, sevgimizin ifadesi olarak, şükrederek söz
dinlemeye çalışabiliriz ve çalışmalıyız da!
[1] Yuhanna 5:19, 30; 6:38; 8:29, 42; 17:4;
Filipililer 2:7,8; İbraniler 10:9-10
[2] Galatyalılar 4:4-5; İbraniler 10:5-10;
Yuhanna 8:46; Matta 3:15
[3] Matta
26:63-66, Yuhanna 5:18; 10:33
[4] Yuhanna 18:38; 19:4, 6, 12; Matta 27:19,
23-27; Luka 23:4, 13-15, 22
[5] 38 Başının üzerinde şu yafta vardı:
YAHUDİLER'İN KRALI BUDUR
[6] Romalılar 5:6-11; 8:31-34; II.Korintliler
5:21; Markos 10:45. Cenevre İlhimali (58. Soru) bunu güzel açıklıyor: “Yargıç,
kendi suçları için değil bizimkiler için elem çektiğini kanıtlamak üzere
Mesih’in suçsuzluğuna şahittir ve aynı yargıç, bizi suçluluktan kurtarmak üzere
kefilimiz olarak hak ettiğimiz idamımıza katlandığını açığa getirmek için,
Mesih’i resmi olarak suçlu çıkarıyor.”