Vaaz/Kelam Çalışması: İman
Açıklaması Üzerine
Presbiteryen Kilisesi,
Reform Seminer Notu
Yazan: Rev. Donald Cobb
Editör: Rev. İlhan Keskinöz
Elçisel
İman Açıklaması…
8. “Pontiyus Pilatus zamanında acı çekerek”
(İşaya 53:1-5; İbraniler
7:7-9; I.Petrus 2:21-25)
İsa
Mesih’in yaşamı çarmıh için hazırlandığı
acı ve itaat dolu bir yaşam idi; suçsuz olan, bizim yerimize mahkum edildi,
öyle ki O’nun doğruluğu ve itaati bizim hesabımıza sayılsın.
Heidelberg İlmihali 37.
Heidelberg İlmihali 38.
Heidelberg İlmihali 39.
C-) SUÇSUZ OLAN SUÇLUNUN YERİNE MAHKUM EDİLİYOR
İsa
Mesih’in “Pontiyus Pilatus zamanında” mahkum edilmesi için öne sürülen
sebep “küfür” olarak nitelendiriliyordu. Çünkü İsa kendisinin “Tanrı
Oğlu”[1] olduğunu ileri sürüyordu (Yuhanna 19:7). Ancak
bu iddia İsa’yı suçlayanların suçluluğuna
dikkatimiz çekiyor. Çünkü Pilatus hüküm vermeden önce İsa’nın suçsuz
olduğunu üç defa ilan etti.[2] Bu ilanı reddedip, Tanrı Oğlu’nun ölümü için
ısrar ederen dini önderler, Mesih’i suçladıkları küfürden kendilerinin suçlu
olduklarını göstermişlerdir. Burada günahın (bizim günahımızın) sapıklığının güçlü bir ifadesini görüyoruz:
Tanrı, lütfunu açıklamak için Oğul’da kendisi bize gelmiştir. Ve Tanrısız
insanlar O’nu haksız olarak mahkum ettirmiştir. İsa Mesih suçsuzluğuna rağmen ve Tanrı olmasına rağmen değil, suçsuzluğundan ve Tanrı olmasından dolayı Pilatus’a teslim
edilmiştir. Bu nedenle İsa’nın mahkum edilmesi aslında şimdiki dünyanın mahkum
edilmesidir. O’nun yargılanması ve mahkum edilmesi Tanrı’ya karşı direnmek ve
Tanrı Oğlu’nu yok etmeye kalkışmak üzere her şeyi yasalmış gibi göstermeye
çalışmaya utanmayan insanın isyanının derinliğini açığa vuruyor! Bu sebepten
İsa’nın tutuklandığı zaman kahinlere “Ama
bu saat sizindir, karanlığın egemen olduğu saattir” demesi, hiç şaşırtıcı
değildir (Luka 22:53).
Ama
aynı zamanda Mesih’in mahkum edilmesi O’nun ölümünün kanuni ve hukuki olduğunu
gösteriyor. Mesih, beklenilmeyen veya önceden görülmesi mümkün olmayan bir
durumda ölmedi. O’nun ölümünde suçu açıkta ilan edildi.[3]
Romalılar 13:4 Çünkü yönetim, senin iyiliğin
için Tanrı'nın hizmetindedir. Ama kötü olanı yaparsan, kork! Yönetim, kılıcı
boş yere taşımıyor; kötülük yapanın üzerine Tanrı'nın gazabını salan öç alıcı
olarak Tanrı'nın hizmetindedir.
Tanrı’nın “kılıç taşımak” ve “kötülük
yapanın üzerine Tanrı’nın gazabını salmak” (adalet etmek) üzere tayin ettiği kişiler ve Yahudi
önderlerin işbirliği Mesih’i çarmıha çiviletmiştir.
Mesih İsa –Suçsuz Olan, Tanrı’nın Yasasına tam
olarak İtaat Eden– suçlu insanların yerine suçsuz olarak çarmıha gitmiştir:
I.Petrus 2: 21 Nitekim bunun için
çağrıldınız. Mesih, kendi izinden gidesiniz diye uğrunuza acı çekerek size
örnek oldu. 22 «O, günah işlemedi, ağzından hileli bir söz çıkmadı.» 23
Kendisine sövüldüğü zaman sövgüyle karşılık vermedi. Acı çektiğinde kimseyi
tehdit etmedi; davasını, adaletle yargılayan Tanrı'ya bıraktı. 24 Bizler günah
karşısında ölelim ve doğruluk uğruna yaşayalım diye, günahlarımızı çarmıhta
kendi bedeninde yüklendi. O'nun yaralarıyla şifa buldunuz. 25 Yolunu şaşırmış
koyunlar gibiydiniz, şimdiyse canlarınızın Çobanına ve Gözetmenine geri
döndünüz.
Koloseliler 2:13 Siz suçlarınız ve benliğinizin sünnetsizliği yüzünden ölüyken, Tanrı sizi Mesih'le birlikte yaşama kavuşturdu. Bütün suçlarımızı O bağışladı. 14 Kurallarıyla bize karşı ve aleyhimizde olan yazılı antlaşmayı sildi, onu çarmıha mıhlayıp ortadan kaldırdı.[4]
Mesih’in
ölümünün sadece Tanrı’nın insanlara olan sevgisinin gösterisi olduğunu
söylemek, bu olayı tamamen çarmıhı yanlış anlamak demektir. Çarmıh, tarihin en
merkezi noktasıdır. Tanrı’nın bizlerinin günahını ve kendi adaletini, tam
kutsallığını ve sınırsız şefkatini aynı anda gösterdiği noktadır. İsa’nın
mahkûmiyetinde “doğruluk ve barış birbirini öpüyor” (Mezmur 85:11). Mesih günahın
cezasını yüklendiği için iman aracılığıyla ona ait olan bizler, yükü altında
olduğumuz günahın mahkumiyetinin kaldırıldığını biliyoruz. O’nun mükemmel
bağışının ve doğruluğunun bize verildiğini bilerek, gerçek bir sevinç içinde
yaşayabiliriz. Bizi o kadar sevene, sevgimizin ifadesi olarak, şükrederek söz
dinlemeye çalışabiliriz ve çalışmalıyız da!
[1] Matta
26:63-66, Yuhanna 5:18; 10:33
[2] Yuhanna 18:38; 19:4, 6, 12; Matta 27:19,
23-27; Luka 23:4, 13-15, 22
[3] 38 Başının üzerinde şu yafta vardı: YAHUDİLER'İN
KRALI BUDUR
[4] Romalılar 5:6-11; 8:31-34; II.Korintliler
5:21; Markos 10:45. Cenevre İlhimali (58. Soru) bunu güzel açıklıyor: “Yargıç,
kendi suçları için değil bizimkiler için elem çektiğini kanıtlamak üzere
Mesih’in suçsuzluğuna şahittir ve aynı yargıç, bizi suçluluktan kurtarmak üzere
kefilimiz olarak hak ettiğimiz idamımıza katlandığını açığa getirmek için,
Mesih’i resmi olarak suçlu çıkarıyor.”