Vaaz/Kelam Çalışması: İman
Açıklaması Üzerine
Presbiteryen Kilisesi,
Reform Seminer Notu
Yazan: Rev. Donald Cobb
Editör: Rev. İlhan Keskinöz
Elçisel
İman Açıklaması…
9. “çarmıha gerildi, öldü ve gömüldü, ölüler diyarına
indi”
(Galatyalılar 3:13-14; Matta
27:45-50; Romalılar 6:1-14)
Mesih
İsa üzerimizdeki laneti taşımak için öldü, bizim hak ettiğimiz Baba’dan ayrı
kalmayı O tattı ve cezamızı O çektiği için günahın yaşamlarımızdaki gücünden
bizi kurtardı.
Heidelberg İlmihali 39. Başka bir ölüm şekliyle ölmek yerine ‘Çarmıha gerilmek’ önemli mi?
Evet. Çarmıh ölümü Tanrı tarafından lanetlendiğinden bu ölüm benim
üzerimde olan laneti O’nun yüklendiğine beni ikna eder.7
7 Galatyalılar 3:10-13, Tesniye 21:23
Heidelberg İlmihali 40. Mesih neden ölmek zorundaydı?
Çünkü Tanrı’nın adaleti ve doğruluğu bunu talep etti,1
yalnızca Tanrı Oğlu günahlarımızın bedelini ödeyebilirdi2
1 Tekvin 2:17
2 Romalılar 8:3, Filipililer 2:8, İbraniler 2:9,
(İbraniler 2.14-15)
Heidelberg İlmihali 41. Neden O (Mesih) ‘gömüldü’ ?
O’nun gömülmesi ölümünü doğrulamaktadır.2
2 İşaya 53:9, Yuhanna 19:38-42, Elçilerin İşleri
13:29, I.Korintliler 15:3-4
Heidelberg İlmihali 42. Mesih bizler için öldüğüne göre neden bizler halen ölmek zorundayız?
Bizlerin ölümü günahlarımızın bedelini ödemiyor3 bunun yerine
günah işlememize bir nokta koyuyor ve bizim sonsuz hayata girişimiz oluyor.4
3 Mezmur 49.7
4 Yuhanna 5:24, Filipililer 1:21-23, I.Selanikliler
5:9-10
Heidelberg İlmihali 43. Mesih’in çarmıhta kurban olması ve ölmesinden daha ne menfaatimiz var?
Bedenin kötü arzuları bizi yönetmesin,5 bunun yerine kendimizi
Onu hoşnut eden bir şükran takdimesi olarak adayabilelim diye6
Mesih’in ölümüyle eski benliğimiz O’nunla birlikte çarmıha gerildi, öldü ve
gömüldü7
5 Romalılar 6:12-14
6 Romalılar 12:1, Efesliler 5:1-2
7 Romalılar 6:5-11; Koloseliler 2:11-12
Heidelberg İlmihali 44. İnanç Açıklamasına ‘ölüler diyarına indi’ ifadesi niçin eklenmiştir?
Kişisel sıkıntılar ve denenme zamanlarında Mesih’in benim Rab’bim
olduğundan, özellikle çarmıhta ve daha öncesinde sözle anlatılamayan şiddetli
elem, acı ve dehşet altında canının acı çekmesiyle beni cehennemin şiddetli
elem ve eziyetinden kurtardığına emin kılar.8
8 İşaya 53, Matta 26:36-46; 27:45, 46 Luka 22.11,
İbraniler 5:7-10,
(Mezmur 18:5-6; 116:3)
A-) ÇARMIHIN LANETİ
İman
Açıklamasındaki bu ifadeler Mesih’in ölümünü daha iyi anlamamızı sağlıyor. İsa
Mesih, çarmıha gerildi. Bu ölüm keyfi
değildi. İsa’yı çarmıha gerenler böylece O’nun Mesih olduğuna dair olan
iddialarının yanlış olduğunu gösterdiklerini düşünüyorlardı; çünkü Kutsal
Yazılarda çarmıha gerilmek, Tanrı’nın laneti altında olmakla eş anlamlıydı: “çünkü ağaç üzerine asılan herkes
lanetlidir” (Tesniye 21:23, Yuhanna 19:6-7).
Ama
insani günahın zirvesi olan bu olayda Tanrı’nın planı bizim başımıza gelmesi gereken lanetin yükünü Mesih’e yüklemekti.[1] Günahsız olan, bizim yerimize, Tanrı’nın
Yasasına karşı itaatsizliğimizin sonucu olan laneti çekti. Böylece çarmıh
bizlere barış getirdi, çünkü Golgota’da Tanrı, Mesih’i en derin bir şekilde
günahla yaklaştırdı:
II.Korintliler 5: 21 Tanrı,
günahı bilmeyen Mesih'i bizim için günah sunusu yaptı. Öyle ki, Mesih sayesinde
Tanrı'nın doğruluğu olalım.[2]
Baba
Tanrı bizim günahımıza
davranırmışçasına –her açıdan ve aynı şiddetle– O’na davrandı. Mesih sadece
ceza çekmedi, ayrıca Tanrı’nın isyankarlığımız için olan gazabını tüm
ağırılığıyla üzerine aldı. Bu nedenle O’na ait olan bizler kesin olarak eminiz
ki, günah ve isyanımıza karşılık olan hak ettiğimiz ceza tamamıyla ödenmiştir,
artık borcumuz tam olarak ödenmiştir! Tanrı’nın bize karşı olan gazabı artık
yatışmıştır! Mesih’e ait isek, Tanrı artık bizi suçlu olarak saymıyor. Mesih,
Tanrı’nın gazabını yüklendiği için artık Baba’nın kutsaması bizim olmuştur:
Galatyalılar 3:13-14 İbrahim'e
sağlanan kutsama Mesih İsa aracılığıyla uluslara sağlansın ve bizler vaat
edilen Ruh'u imanla alalım diye, Mesih bizim için lanetlenerek bizi Yasa'nın
lanetinden kurtardı. Çünkü, "Ağaç üzerine asılan herkes lanetlidir"
diye yazılmıştır.
Böylece
çarmıh, en açık şekilde Tanrı’nın değiştirilmesi mümkün olmayan doğruluğunu
açıklıyor: kutsal Tanrı, varlığını inkar etmeden, günahlı insanı temize
çıkaramaz. Tanrı kendi istediği için ya da öyle karar verdiği için varlığına
zıt olan şeylere göz yumamaz. Mükemmel iyiliği ve mutlak doğruluğu günahın
gazapla karşılanarak yok edilmesini emreder. Tanrı, çarmıhta günahı ne kadar
ciddiye aldığını gösteriyor:
Romalılar 8:32 Öz Oğlu'nu bile esirgemeyip O'nu hepimiz için
ölüme teslim eden Tanrı, O'nunla
birlikte bize her şeyi bağışlamayacak mı?
Çarmıh,
asıl tabiatımızı gösteriyor. Bizler “az çok” iyi, “az çok” günahlı değiliz! Günahımız o derecede önemliydi ki, Tanrı
Oğlu üzerimizdeki sonsuz laneti kendi ölümüyle kaldırmak için insan olmak
zorundaydı: günahımız bunu gerektirecek kadar kötüydü!
Aynı
zamanda çarmıh, Tanrı’nın bize olan sonsuz sevgisini açığa vuruyor,[3] çünkü
kendi Oğlunu göndermiştir! Tanrı’nın gazabı altında çarmıha çivilenen İsa,
hem bizim derin inatçılığımızın kanıtı hem Tanrı’nın şefkatinin en açık
gösterisidir. Çarmıh bizi sevenin kavranılması mümkün olmayan iyiliğini açığa
vuruyor. Ancak şunu unutmayılm: Tanrı bizi “sevilmeye layık” olduğumuz için
değil, sadece bize lütuf göstermek için bizi sevdi.