Vaaz/Kelam Çalışması: İman
Açıklaması Üzerine
Presbiteryen Kilisesi,
Reform Seminer Notu
Yazan: Rev. Donald Cobb
Editör: Rev. İlhan Keskinöz
Elçisel
İman Açıklaması…
İLAVE BÖLÜM:
“Mesih’le Birleşme”
A-) Mesih’le Birleşme ve Baba önünde Temsilciliğimiz
Mesih’le
Birleşme[1] konusu Yeni Ahit içinde
merkezi bir yer alıyor. Özellikle sık sık kullanılan “Mesih’te, Mesih’le, Mesih aracılığı ile” (veya “O’nda”) gibi
ifadeler bu birleşmeden söz ediyor. Teoloji, Rab ile olan bağımızın yakınlığını
ve gizemini vurgulamak için genelde buna “gizemsel
birleşme” [2] diyor. Mesih’in işini tam
olarak anlamak ve imanımızı günlük yaşam tarzı olarak öğrenmemiz için bu
öğretiş bir rehberdir.
Bu
öğretişin özünde Mesih’in aracımız ve temsilcimiz olması vardır. Kutsal
Yazılara göre, İlk Adam (Adem) bizi Tanrı önünde temsil etmekle görevlendirilmiştir. Bu nedenle
onun günahı onun soyundan gelen tüm insanlığı geniş çapta ve trajik olarak
etkilemiştir. Onun ölümüne sebep olan itaatsizliği, bizim ölümümüz için de sebep olmuştur (I.Korintliler 15:21-22).
Onun günahı yüzünden biz de günahkar kılındık (Romalılar 5:18-19).
Aynı
şekilde “Son Adem” olan İsa Mesih yeni bir insanlığın temsilcisidir. Mesih
mükemmel bir insan olarak, O’na ait olanların hesabını Tanrı’ya veriyor
(Romalılar 5:17-19). İman bağıyla ölüm ve dirilişinde Mesih’le “bir” oluyoruz (Romalılar 6:5-10); Eski
Ahit’de İsrail’e verilen vaatler Mesih’te yerine getirildi ve tamamlandığından
şimdi Mesih’e ait olan bizlere Mesih’te tamamlan vaatler ve bereketler
veriliyor (Efesliler 2:12-17; 3:6) ve yüceltilen Rab’bimizde sonsuz bir mirasın
ümidini elde ediyoruz (Efesliler 2:5-7, I.Yuhanna 3:2). Bu birleşme belirli bir
zamanda gerçekleştirildiği halde, onun temeli sonsuzluktadır: Kutsal Yazılar,
Baba’nın dünyanın kuruluşundan önce bizi “Mesih’te”
seçtiğini açıklamaktadır (Efesliler 1:4; II.Timoteyus 1:9). O’nu aramaya
başlamamızdan önce, varoluşumuzdan önce bile, Tanrı bize seçici sevgisiyle
bakıp, bizi Oğlunda merhamet ettiği insanlar olarak ayırmıştı. Bu nedenle
kurtuluş, sallanan isteklerimiz veya değişken kararlarımıza bağlı değildir;
Mesih’teki lütfun değişmezliğinde sabit olmak üzere demir atmıştır!
[1] I.Korintliler
10:17, Romalılar 12:5, I.Korintliler 12:12, Galatyalılar 3:28, Efesliler
4:13
[2] Bu ek
bölümün amacı önceki bölümlerde bulunabilen bazı noktaları daha çok açıklamak
ve onları sistemli bir şekilde bir araya getirmektir. Kutsal Yazılarında Mesih’le Birleşmemizin önemini fark
etmek ve bu birleşmenin Yeni Ahit’in vahyi içinde temel bir öğe olduğunu
anlayabilmek bu İMAN YOLU’na ve dolayısıyla Kutsal Yazılara bakış açımızı
etkileyecektir.