Vaaz/Kelam Çalışması: İman
Açıklaması Üzerine
Presbiteryen Kilisesi,
Reform Seminer Notu
Yazan: Rev. Donald Cobb
Editör: Rev. İlhan Keskinöz
Elçisel
İman Açıklaması…
3. “Göğün ve yerin yaratanı”
(Tekvin 1, Mezmur
104:10-30, II.Petrus 3:3-10)
Tanrı,
Yaratıcı olduğu için O’nu ilk yaratılışın iyiliğinin Rab’bi, lütufkar olan
sağlayışın Rab’bi; kendi Egemenliği için yaratılışı elinde tutan Rab olarak
ilan edebiliriz.
Heidelberg İlmihali 26. ‘Göğün ve yerin Yaradanı, herşeye gücü yeten Baba Tanrı’ dediniz zaman neye inanıyorsunuz?
Rabbimiz
İsa Mesih’in sonsuz Babası, gökte ve yeryüzünde her şeyi yoktan yaratan,1
Sonsuz bilgeliği ve sağlayışı ile her şeyi tutan ve yönetendir.2
O’nun Oğlu Mesih aracılığı ile
benim
Babam ve Tanrımdır.3
O’na
çok güveniyorum ve şüphem yok ki, bedenim ve canım için ihtiyacım olan her şeyi
sağlayacak4 ve bu kötü dünyada her ne sıkıntı bana gönderirse bunu
benim iyiliğim için kullanacak.5
O
her şeye kadir olduğu için bunu yapabilecek güçtedir,6 O sadık baba
olarak bunu (iyilikleri) yapmayı arzu eder.7
1
Tekvin 1-2, Çıkış 20.11, Mezmur 33.6, İşaya 44.24, Elçilerin İşleri 4.24, 14.15 2 Mezmur 104:27-30;
Matta 6:30; 10:29; Efesliler 1:11 3 Yuhanna 1:12, 13; Romalılar
8:15, 16; Galatyalılar 4:4-7; Efesliler 1:5 4 Mezmur 55:22; Matta
6:25, 26; Luka 12:22-31 5 Romalılar 8:28 6 Tekvin 18:14;
Romalılar 8:31-39 7 (Matta 6:32, 33) Matta 7:9-11
Heidelberg İlmihali 27.
Tanrı’nın sağlayışından ne anlıyorsunuz?
Sağlayış,
herşeye kadir ve her yerde hazır Tanrı’nın kuvvetidir,1 Eliyle göğü
ve yeri ve bütün yaratılışı tutar2 ve onları yönetir; yeşillikler ve
yiyecekler, yağmur ve kuraklık, verimlilik ve verimsizlik, yiyecek ve içecek,
sağlık ve hastalık, varlık ve fakirlik3 aslında her şey bizlere
tesadüfen gelmez,4 fakat O’nun babalık elinden gelir.5
1
Yeremya. 23:23, 24; Elçilerin İşleri 17:24-28 2 İbraniler 1:3 3
Yeremya. 5:24; Elçilerin İşleri 14:15-17; Yuhanna 9:3; Süleymanın Meselleri
22:2 4 Süleymanın Meselleri 16:33 5 Matta 10:29
Heidelberg İlmihali 28. Tanrı’nın yaratılış ve sağlayış bilgisi bize nasıl yardım eder?
Bir
şeyler bize karşı gittiği zamanlarda sabırlı,6 bir şeyler iyi
gittiğinde şükran dolu7 [olur] ve gelecek için sevgisinden bizi
hiçbir şeyin ayıramayacağı8 sadık Tanrı ve Babamızda emin
olabiliriz. Bütün yaratılış tamamıyla O’nun elindedir, O’nun isteği olmaksızın
bir şey kımıldayamaz, yerinden oynatılamaz.9
6
Eyüp 1:21, 22; Mezmur 39:10; Yakup 1:3. 7 Tesniye 8:10;
I.Selanikliler 5:18. 8 Mezmur 55:22; Romalılar 5:3-5; 8:38, 39. 9
Eyüp 1:12; 2:6; Süleymanın Meselleri 21:1; Elçilerin İşleri 17:24-28.
A-) YARATAN TANRI
Kutsal
Yazıların Tanrı’sı yaratıcı Tanrı’dır. İçinde yaşadığımız yaratılış Tanrı’dan
çıkan bir şey veya O’nun bir parçası değildir, aksine yaratılmış bir şeydir:
Mezmur 90: 2 Dağlar var olmadan,
Daha evreni ve dünyayı yaratmadan,
Öncesizlikten sonsuzluğa dek Tanrı sensin.
Çünkü
her şeyden önce (sonsuzlukta) Tanrı vardı (Tekvin 1:1) ve O, tüm evrenin üstünde görkem ve yücelik içinde
tahtında oturmaktadır.[1] Yaratılış, Tanrı’nın egemenliği ve gücüyle,
Tanrı istediği için ortaya çıkmıştır.
Tekvin
Kitabı ‘ve Tanrı dedi’ ifadesiyle
Tanrı’nın yaratıcı gücünün tüm evreni sadece bir söz söyleyerek yaratmaya
yeterli olduğunu gösteriyor.[2] Tanrı emrediyor ve yaratılış O’nun emirlerine
itaat ediyor, O’nun amaçlarına mükemmel bir şekilde uyuyor.[3] Tanrı, böylece varolan her şeyi yoktan var
ediyor, ona şekil ve uyum veriyor.[4]
Bu
yaratılışın tamamıyla Tanrı’nın amaçlarına uyduğuna dikkat edin. Tanrı her şeyi
yarattıktan sonra şöyle oldu: “Tanrı
yarattığı herşeyi gördü ve çok iyi idi” (Tekvin 1:31). Hristiyanlık, bu
dünyayı reddetmeyi ve onu hor görmeyi öğretmiyor, çünkü bu dünya Tanrı’nın
işidir. Günahın girişinden sonra bile, bu dünya, ona şekil Veren’in iyiliğini
ve yüceliğini sergiliyor:
Mezmur 8: 1 Ya Rab Yahve,
Ne yüce adın var yeryüzünün tümünde!
Gökyüzünü görkeminle kapladın.
3 Seyrederken ellerinin eseri olan gökleri,
Oraya koyduğun ayı ve yıldızları,
4 Soruyorum kendi kendime:
"İnsan ne ki, onu göz önüne alasın,
İnsan soyu ne ki, ona ilgi duyasın?"
5 Nerdeyse bir tanrı yaptın onu,
Başına şan şeref tacı koydun.
6 Ellerinin eserlerine onu egemen kıldın,
Her şeyi ayaklarının altına serdin;
7 Davarları, sığırları,
Yabanıl hayvanları,
8 Gökteki kuşları, denizdeki balıkları,
Denizde kıpırdaşan bütün canlıları.
9 Ya Rab Yahve,
Ne yüce adın var yeryüzünün tümünde!
Günah
ve düşüşten sonra bile yaratılış adeta ‘Tanrı’nın yüceliği için bir sahne’[5] olmaya devam ediyor. Bu nedenle Tanrı’nın pak
kılan yargılamasından sonra “yaratılış, yozlaşmaya giden köleliğinden
kurtarılıp Tanrı çocuklarının yüce özgürlüğüne kavuşturulacaktır” (Romalılar
8:21).
Tanrı
elinin işini terk etmiyor ve bu gerçek halkının satın alınması için geçerli
olduğu gibi tüm evrenin yenilenmesi için de aynı derecede geçerlidir.
[1] Mezmur 2:4; 29:10; 33:13-15; 75:1-8;
113:4-6; 123:1
[2] Tekvin 1: 3, 6, 9, 11, 14-15, 17-18, 20, 24,
27, Mezmur 33:5 Doğruluğu, adaleti sever,
RAB'bin sevgisi
yeryüzünü doldurur. Dünyada yaşayan herkes O'na saygı duysun. 9 Çünkü O
söyleyince, her şey var oldu; O buyurunca, her şey belirdi.
[3] Tekvin 1:7, 9, 15, 24, 30 [“ve öyle oldu”];
10, 12, 18, 21, 25 [“ve Tanrı, iyi olduğunu gördü”]
[4] Tekvin kitabının öz öğretişlerinden biri,
Tanrı’nın “karmakarışıklığı” uyum ve mükemmel düzene sokmasıdır.
[5] Mezmur 19:2-7