Kutlu Doğuş
( Christmas / Noel )
TANRI
dünyamızı bundan daha büyük bir lütuf ile
aydınlatabilir miydi?
Tek Oğlunu
“İnsanoğlu” yaptı
ve karşılığında insanoğullarından
Tanrı’nın
çocuklarını oluşturdu.
-Augustinus 354-430.
Kutlu Doğuş (Noel) ile İsa
Mesih’in benden alarak aramıza gelmesini kutluyoruz.
Tanrı neden benden alıp aramıza gelsin?
Tanrı insanı kendi suretinde
yarattı. Ve tüm yaratılışı insana vererek yaratılışa egemen olmasını istedi. Öyle
ki, insan çoğalsın ve hükmetsin, yeryüzünü doldursun ve Tanrı’nın görkemi için
yaşasın; Tanrı’dan zevk alarak yaşasın; Tanrı’yı yücelterek yaşasın.
Böylece ilk aile aracılığı
ile Tanrı yeryüzünü kendi suretleri ile dolduracak ve gökteki egemenliğini
yeryüzüne yayacaktı. İsa Mesih’in “gökte
olduğu gibi yeryüzünde de Senin isteğin olsun” şeklindeki duası bizleri
yaratılışın bu ilk amacına getirmeye çağırmaktadır.
Ancak ilk günah yüzünden ilk
insan hem beden hem can olarak düştü ve Tanrı’dan ayrıldı. Böylece insan ruhsal
anlamda öldü. Tanrı ise insana bir kurtarıcı vaat ederek onu kurtarmayı istedi.
Yaratılışın başında düşüşün hemen ardından Tanrı kadın soyundan bir kurtarıcı
vaat etti. Kadın’ın soyundan gelecek bir kurtarıcı insanın düşüşüne sebep olan
yılanın başını ezecekti.[1]
Böylece Mesih beden alıp
aramıza geldi. Bizlere Tanrı’nın kurtuluş yolunu gösterdi. Mesih’in beden
alması tek başına bir bayram değildir. O’nun beden alması çarmıhla ilişkilidir.
Mesih çarmıha gerilmek üzere beden aldı.
Kutlu Doğuş (Noel)
Tanrı’nın insan için yaptığı bu büyük girişimin kutlanmasıdır.
Romalılar 5: 14 Oysa
ölüm Adem'den Musa'ya dek, gelecek Kişi'nin örneği olan Adem'in suçuna benzer
bir günah işlememiş olanlar üzerinde de egemendi.
15 Ne var ki, Tanrı'nın armağanı Adem'in suçu gibi değildir.
Çünkü bir kişinin suçu yüzünden birçokları öldüyse, Tanrı'nın lütfu ve bir tek adamın, yani İsa Mesih'in lütfuyla verilen bağış birçokları yararına daha da çoğaldı.
16 Tanrı'nın bağışı o tek adamın günahının sonucu gibi
değildir. Tek suçtan sonra verilen yargı mahkûmiyet getirdi; oysa birçok suçtan
sonra verilen armağan aklanmayı sağladı.
17 Çünkü ölüm bir tek adamın suçu yüzünden o tek adam
aracılığıyla egemenlik sürdüyse, Tanrı'nın bol lütfunu
ve aklanma bağışını alanların bir tek adam, yani İsa Mesih sayesinde yaşamda
egemenlik sürecekleri çok daha kesindir.
18 İşte, tek bir suçun bütün insanların mahkûmiyetine yol
açtığı gibi, bir doğruluk eylemi de bütün insanlara yaşam veren aklanmayı
sağladı.
19 Çünkü bir adamın sözdinlemezliği
yüzünden nasıl birçoğu günahkâr kılındıysa, bir adamın söz dinlemesiyle birçoğu
da doğru kılınacaktır.
I.Korintliler 15: 20 Oysa Mesih, ölmüş olanların
ilk örneği olarak ölümden dirilmiştir.
21 Ölüm bir insan aracılığıyla geldiğine göre, ölümden diriliş
de bir insan aracılığıyla gelir.
22 Herkes nasıl Adem'de ölüyorsa, herkes Mesih'te yaşama
kavuşacak.
Mesih’in beden alması kadar
diğer önemli bir şey de O’nun Tanrısal kimliğidir. Kutsal Kitap Tanrı’yı bize
Kutsal Üçlü bir Tanrı olarak öğretir:
Tekvin 1: 1 Başlangıçta Tanrı göğü ve yeri yarattı.
2 Yer boştu, yeryüzü şekilleri yoktu; engin karanlıklarla
kaplıydı. Tanrı'nın Ruhu suların üzerinde dalgalanıyordu.
3 Tanrı, «Işık olsun» diye buyurdu ve ışık oldu.
Yaratılışın başında Tanrı’nın
kendisini Kutsal Üçlübir Tanrı olarak açıkladığını
görmekteyiz. Tanrı bir söz söylüyor [buyuruyor] ve o söz
gerçekleşiyor. İşte bu söz İsa Mesih’tir.
Bu yüzden Yuhanna
Müjdesinde şöyle diyor:
1:1 Başlangıçta Söz vardı. Söz Tanrı'la
birlikteydi ve Söz Tanrı'ydı.
2 Başlangıçta O, Tanrı'yla birlikteydi.
3 Her şey O'nun aracılığıyla var oldu, var olan hiçbir şey O'nsuz olmadı.
14 Söz insan olup aramızda yaşadı. Biz de O'nun yüceliðini, Baba'dan gelen, lütuf ve gerçekle dolu olan
biricik Oğul'un yüceliðini gördük.
Gördüğümüz üzere Tanrı
yaratma işini Biricik Oğul İsa Mesih aracılığı ile gerçekleştiriyor:
Yuhanna 1: 3 Her şey O'nun aracılığıyla var oldu, var olan hiçbir
şey O'nsuz olmadı.
Kolosesiler 1: 15 Görünmez Tanrı'nın görünümü, bütün yaratılışın ilk
doğanı O'dur.
16 Nitekim yerde ve gökte, görünen ve görünmeyen her şey
-tahtlar, egemenlikler, yönetimler, hükümranlıklar- O'nda yaratıldı. Her şey
O'nun aracılığıyla ve O'nun için yaratıldı.
Böylece Mesih’in beden alıp
gelmesinde Tanrı’nın insanlığa olan sevgisini görmekteyiz..
Romalılar 5: 8 Tanrı
ise bizi sevdiğini şununla kanıtlıyor: Biz daha
günahkârken, Mesih bizim için öldü.
Yani Mesih insan bedeni ile
aramıza gelip, bizlerin cezasını ödemek için beden aldı.
Kutlu Doğuş (Noel)
Tanrı’nın günahkar insana duyduğu büyük sevginin kutlanmasıdır. –Tanrı günahı sevmiyor;
ama günahlı insanı seviyor.
Tanrı’nın neden benden alıp
aramıza geldiğini anlamamız önünde duran bir engel ise kültürümüze işlemiş olan
eski bir dünya görüşüdür.
Antik kültürde maddenin kötü
ruhun ise iyi olduğu görüşü hakimdi. Böylece insanlar Tanrı’yı sadece ruhsal,
iyi ve kutsal olarak düşünürken; maddeyi ve dolayısı ile bedeni ve bu dünyayı
da kötü olarak düşünürlerdi. Bazı dini öğretişlerde dünyanın bir “çile çekme yeri” gibi anlatılmasının
temelindeki düşünce bu eski dünya görüşüdür.
Ancak Kutsal Kitap bunun tam
tersini söylüyor:
Tekvin 1:4 Tanrı ışığı yaratıyor ve iyi olduğunu söylüyor.
10
Tanrı karayı ve denizleri oluşturuyor / iyi olduğunu söylüyor.
12
Tanrı ağaçlar ve bitkiler yaratıyor / iyi olduğunu söylüyor.
17-18
Tanrı gece ve gündüz yaratıyor / iyi olduğunu söylüyor.
20
Tanrı sularda canlılar, yerde ve gökteki kuşlar yaratıyor / iyi olduğunu
söylüyor.
24-25 Yeryüzünde çeşit çeşit
canlı yaratık, evcil ve yabanıl hayvan, sürüngen yaratılyor
/ iyi olduğunu söylüyor.
31
yaratılış tamamlandıktan sonraki altıncı günde Tanrı yarattıklarına bakıyor /
her şeyin çok iyi olduğunu söylüyor.
Bu eski dünya görüşünün
getirdiği diğer bir sonuç da şudur: insanlar dünyayı fiziksel ve ruhsal dünya
olarak bölmeye başlıyorlar. Böylece dünyasal işleri ve yaşamsal faaliyetleri
ruhsal şeylerden ayrı tutmaya başlıyorlar. Böylece ruhsallık sadece dua ve
tapınma zamanı ile sınırlı bir faaliyet olarak kalıyor.
Ancak Tanrı ile ilişkisi olan
bir kişinin evde, işte, alışverişte olan yaşamı, sözleri, davranışları
Tanrı’nın yüceliğine hizmet eder. İnsanı sevmek, uluslara merhametle hizmet
etmek, ticaret yapmak, öğrenci olmak gibi şeyler bizlerin ruhani yaşantısından taşan
bereketlerle devam etmelidir.
Bu eski dünya görüşünün
getirdiği diğer başka bir sonuç da ahlaki yıkımdır. Bedende yaşanan şeyleri
fazla önemsemediği için kişi bireysel kurtuluşunu bilgide ya
da gnostiklerin ifadesi ile üstün gizemli bilgide bulduğunu sanır. Bedende yaşanan şeyleri
önemsiz ve geçici olarak görür. Oysa kurtuluşun merkezinde Tanrı vardır. Bu
eski öğretiş ise kurtuluşun merkezine bilgiyi koymaktadır.
İsa Mesih’in yaşamına
baktığımızda O’nun yeryüzünde aramızdayken, yani bedendeki yaşamındayken
yaptıkları bize bugün nasıl yaşayacağımız konusunda Tanrısal bir örnek
vermektedir. Mesih İsa bizlerin yapamadığı yapmak ve bize yaşamak için bir
örnek bırakmak için geldi.
Böylece Kutlu Doğuş (Noel)
bizlerin yapamadığı şeyleri Mesih’in bizim için yapmaya geldiğinin
hatırlanmasıdır.
Yuhanna 3:16
«Çünkü Tanrı dünyayı o kadar çok sevdi
ki, biricik Oğlunu verdi. Öyle
ki, O'na iman edenlerin hiçbiri mahvolmasın, ama hepsi sonsuz yaşama kavuşsun.
Tanrı yarattığı dünyayı
sevdiği için yarattığı dünyadan kendisini çekmiyor.
Tanrı’nın sevgisi bütün
dünyayı kapsayacak kadar büyük.
Tanrı’nın sevgisi dünyanın
kurtuluşu için biricik Oğlunu verecek kadar güçlü ve kararlı.
Mesih İsa bu dünyanın
fiziksel gerçekliğine bürünerek bizim etimizden et, bizim kemiklerimizden kemik
almak üzere alçalıp aramıza geliyor. Tanrı yarattığı dünyanın içindeki her şeyi
ve tabi ki, özenle yarattığı insanı sevdiği için böyle yapıyor.
Böylece Kutlu Doğuş (Noel)
Tanrı’nın çok veren, kurtaran sevgisini yeniden düşünmemiz için bize verilmiş
bir fırsattır.
Kutsal Kitap bugün bile
bizlerin günaha düşmesini ilk günah ile ilişkili olarak, ilk günahın bir sonucu
olarak görür ve öyle öğretir.
II.Korintliler 11:3 Ne var ki, yılanın Havva'yı kurnazlığıyla aldatması
gibi, düşüncelerinizin Mesih'e olan içten ve pak adanmışlıktan saptırılmasından
korkuyorum.
Tekvin 3: 6
Kadın ağacın güzel, meyvesinin yemek için uygun ve bilgelik kazanmak için
çekici olduğunu gördü. Meyveyi koparıp yedi. Yanındaki kocasına verdi. Kocası
da yedi. 7 İkisinin de gözleri açıldı. Çıplak olduklarını anladılar. Bu yüzden
incir yaprakları dikip kendilerine önlük yaptılar. 8 Derken, günün serinliğinde
bahçede yürüyen RAB Tanrı'nın sesini duydular. O'ndan kaçıp ağaçların
arasına gizlendiler.
Romalılar 3:23
Çünkü herkes günah işledi ve Tanrı'nın
yüceliğinden yoksun kaldı.
Tekvin 3: 17
Ama iyiyle kötüyü bilme ağacından yeme. Çünkü ondan yediğin gün kesinlikle
ölürsün.
Efesliler 2:1-2 Sizler bir
zamanlar, içinde yaşadığınız suç ve günahlarınızdan ötürü ölüydünüz. Bu dünyanın
gidişine ve havadaki hükümranlığın egemenine, yani söz dinlemeyen insanlarda
şimdi etkin olan ruha uymaktaydınız.
Adem ve Havva bütün
insanlığın atası olarak ilk günahın getirdiği yargıyı, günah içinde ölmüşlük
mirasını bütün insanlığa bıraktılar:[2]
Tekvin 1:
27 Tanrı insanı kendi suretinde yarattı. Böylece insan Tanrı suretinde
yaratılmış oldu. İnsanları erkek ve dişi olarak yarattı. 28 Onları kutsadı ve,
"Verimli olun, çoğalın" dedi, "Yeryüzünü doldurun ve
denetiminize alın; denizdeki balıklara, gökteki kuşlara, yeryüzünde yaşayan
bütün canlılara egemen olun.
Tekvin 2:
16 Ve ona, "Bahçede istediğin ağacın meyvesini yiyebilirsin" diye
buyurdu, 17 "Ama iyiyle kötüyü bilme ağacından yeme. Çünkü ondan yediğin
gün kesinlikle ölürsün."
Romalılar 5:12 Günah bir insan yoluyla, ölüm de günah yoluyla
dünyaya girdi. Böylece ölüm bütün insanlara yayıldı. Çünkü hepsi günah işledi.
Mezmur 51: 5 Nitekim suç
içinde doğdum ben,
Günah içinde anam bana hamile kaldı.
Eyüp 15:
14 "İnsan gerçekten temiz olabilir mi?
Kadından doğan biri doğru olabilir mi?[3]
Böylece bu ilk günah bizleri
iyilik yapamaz bir durumda, iyiliğe tümüyle isteksiz ve yeteneksiz, iyiliğe
tamamen karşıt bir şekilde yetersiz bir halde bıraktı:
Romalılar 5:6 Evet, biz daha çaresizken Mesih, belirlenen zamanda
tanrısızlar için öldü.
Romalılar 8:7 Çünkü benliğe dayanan düşünce Tanrı'ya düşmandır;
Tanrı'nın Yasasına boyun eğmez, eğemez de...
Romalılar 7:18 İçimde, yani doğal benliğimde iyi bir şey
bulunmadığını biliyorum. İçimde iyiyi yapmaya istek var, ama güç yoktur.
19
İstediğim iyi şeyi yapmıyorum, istemediğim kötü şeyi yapıyorum.
20
İstemediğim şeyi yapıyorsam, bunu yapan artık ben değil, içimde yaşayan
günahtır.
Koloseliler 1:21 Yaptığınız kötülükler yüzünden bir zamanlar
düşüncelerinizde Tanrı'ya yabancı ve düşmandınız.
Mesih İsa insanın
düşmüşlüğünü kaldırmak ve insanı ölümden özgür kılmak için aramıza geldi; yeni
bir insanlığın başı olarak kendisinde yeni bir soy yarattı:
Galatyalılar
3.27 Vaftizde Mesih'le birleşenlerinizin
hepsi Mesih'i giyindi. 28 Artık ne Yahudi ne Grek, ne köle ne özgür, ne erkek
ne dişi ayrımı vardır. Hepiniz Mesih İsa'da birsiniz. 29 Ve eğer Mesih'e
aitseniz, o zaman İbrahim'in soyundansınız, vaade göre de mirasçılarsınız.
Artık Mesih’teki Tanrı halkı
O’nun ikinci gelişini ve mutlak zaferini bekliyor; bu anlamda Kutlu Doğuş,
Mesih’in gelişine olan hazırlığımızı ve tanıklığımızı gözden geçirmemiz;
kendimizi yenileyerek doğuşu müjdeleyen meleklerin sevincinde yolumuza devam
etmemiz için bir düşünme fırsatıdır.
[1] Tekvin 3: 15 Seninle kadını, onun soyuyla
senin soyunu
Birbirinize düşman
edeceğim.
Onun soyu senin
başını ezecek,
Sen onun topuğuna
saldıracaksın.
[2] I.Korintliler 15:21 Ölüm bir insan aracılığıyla geldiğine
göre, ölümden diriliş de bir insan aracılığıyla gelir. 22 Herkes nasıl Âdem'de
ölüyorsa, herkes Mesih'te yaşama kavuşacak.
45 Nitekim şöyle
yazılmıştır: «İlk insan Âdem, yaşayan bir can oldu.» Son Âdem ise yaşam veren
bir ruh oldu.
49 Bizler topraktan
olana nasıl benzer idiysek, göksel olana da benzeyeceğiz.
[3]
Eyüp 14:4 Kim temizi kirliden çıkarabilir?
Hiç kimse!